tisdag 10 maj 2011

Norrviken runt, kajaktävling


Snart dax för start


I söndags var det premiär för årets första kajaklopp. Att paddla är en härlig motionsform där man verkligen förenar både nytta av motion och nöje av naturupplevelse och skön social gemenskap. Jag har paddlat i över tio år både i mystempo i skärgården och i lite mera brottomfart på tävling. Nämnas bör dock att jag oftast brukar se mina medtävlare i ryggen. Begriper inte hur de kan få upp sådan fart på sina baljor.

Många kajaker var det


Utifrån perspektivet av specifik rörelseträning för bålen är paddlingen svårslagen. Här får man ett rejält rörelseuttag i både ländrygg och bröstrygg för att inte tala om styrekträning av alla muskler runt skuldran. Om man sedan gör rätt tekniskt enl konstens alla paddlingsregler och jobbar med benen vid frånskjut, ja då är passet för hela kroppen fixat. Det sköna är att man får med träningens alla tre grundstenar av rörlighet, styrka och kondition. Det gillar jag.

Hur som haver. I söndags var det dax för maratonlopp ute i Sollentuna. Merparten körde den långasträckan av 15 km medan jag och min damträningskollega Maria tog oss an 7 km sträckan för motionärer. I strålande sol paddlade ett 30-tal kanotister från olika delar av landet med liv och lust. Vann gjorde Peter Wahlberg från KK Glid på 1:05:28. Helt galet att man kan veva på 15 km i den takten. Nytt banrekord blev det också.

Själv gled jag in på blygsamma 55 min på halva sträckan. Maria och jag plaskade omkring och småpratade och njöt av solen. Efter tävlingen kom belöningen. Maken stod redo med fikakorgen. En macka och kaffe smarkar aldrig så gott som efter en kanottävling.

Passade på att prova en Citius 44


Har du aldrig provat att paddla tidigare vill jag uppmuntra dig att testa kajaking denna sommar. Du kommer inte att ångra dig!

Läs mer om motionspaddling på Lars Eriksons blogg eller om friluftspaddling på Frilufstfrämjandets hemsida.

3 kommentarer:

  1. Ser härligt ut med gassande sol och hav!

    SvaraRadera
  2. Vad tyckte du om Citius 44:an?

    /LaRs

    SvaraRadera
  3. Lars, jag gillade den! Förvånandsvärt stabil i jämförelse med 51:an som jag kört mkt. Kunde trycka på bra utan vingel och i mina mått mätt få bra fart på baljan. KANUK har också förbättrat fotstöd/fotrem samt avstånd sits-fotstöd så att en kortis som jag satt riktigt bra. Ska provköra en Zydtech TCR i helgen och jämföra.

    SvaraRadera