lördag 5 november 2011

Träningsdagbok!














Detta med träningsdagbok är en fiffig uppfinning. Jag har själv använt dagbok i perioder, både i hederlig pappersform och digitalt som tex Funbeat på nätet. Att kunna följa sin träning över tid är bra. Att få sina pass nedskrivna svart på vitt kan både vara en orehörd bra hjälp för motivation men iblnad även klart nedslående läsning när man inser hur lite man faktiskt fått ändan ur soffan vid månadens sammanställning av sin planerade träning.

Jag har alltid lättare för att damma av min träningsdagbok när ett specifikt mål hägrar. Som tex när jag tränade för att klara Kortvasan. Svårare är det att hålla samma rutin för att notera ner min rörelseträning för bröstrygg och nacke vilket är klart korkat då jag veeet att jag slarvar allt för mycket med min sjukgymnastik.

Nu är vi på sjukgymnastiken på Danderyds sjukhus på gång att utveckla vår gamla träningsdagbok som vi använt i spridda skurar i patientarbetet. Jag går och klurar på hur vi skall göra den både så inspirerande och motiverande som möjligt men samtidigt så användarvänlig det går.

Vad är din erfarenhet av användande av träningsdagböcker? Är det något att ha? Vad ska finnas med, vad är viktigt att kunna notera för att hålla motivation och målinriktning?
Lämna gärna kommentarer och berätta!

7 kommentarer:

  1. Jag har mest positiva men oxå negativa erfarenheter av träningsdagböcker. När jag tävlade längd på elitnivå, var träningsdagboken ett måste, bättre utvärderingssystem finns inte men den kunde oxå kännas som ett stort tvång. För många luckor ledde lätt till ångest.
    När jag slutade tävla var det så skönt att inte behöva logga allt. Att kunna ut å springa utan att behöva analysera det.
    Nu mer än 10 år efteråt loggar jag min träning på funbeat och trivs med det! Bra pepp att ha träningskompisar och mål på siten oxå. Det jag saknar på funbeat är ett smidigt/snyggt sätt att logga uppvärming-träning-dötid-avjogg i samma pass.

    SvaraRadera
  2. Jag har tränat via Wii och den har en inbyggd träningsdagbok. Det finns också appar som är träningsdagböcker. Det ska vara enkelt att använda få men viktiga fält. Kan du dessutom ha det i en app som är kopplad till facebook så har du något som är bra..

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det fungerar utmärkt med Funbeat.
    Det går snabbt och enkelt att registrera sin träning. Träningsresultatet visas i fina diagram, om man varit flitig. ;-).
    Vilken trevlig blogg du har Elin!

    SvaraRadera
  4. Träningsdagbok fyller två syften för mig:

    1. Jag kan koppla hur min träning funkar i förhållande till hur jag mår.

    2. Jag håller koll på att jag får med mig alla delar av träningen som jag behöver och att jag fördelar jämnt mellan kondis, smidighet och styrka.

    Har provat funbeat, excelfiler, papper, via träningsdagboken gymet jag går på har och via pulsklockan. Det som jag gillar bäst är papper och pulsklocka.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också Funbeat. Många bra funktioner och kul att man kan följa varandra om man vill. Bra tips där Bengt om att Wii har inbyggd tr.dagbok. Håller med dig Elisabet, pulsklockan är ett kanonredskap och papper/penna är inte att förringa :)

    SvaraRadera
  6. Tjenixen!
    Jag har blivit långtidssjukskriven pga...massa orsaker. Söker någon enkel variant av träningsdagbok till datorn/mobilen. Där jag enkelt kan lägga in egna övningar för att följa utvecklingen av dem.

    Tänkte att ni kanske vet?
    Provat det mesta med allt bygger på krångliga appar som oftast dessutom skall betalas för. Men de är fortfarande väldigt omständiga.
    Som det känns nu blir det enklare att göra något i Excel.
    Hur ser eran ut, såg ut att vara något pappersliknande alternativt excel?

    SvaraRadera
  7. Hej Jörgen! Ja ibland är det enkla det bästa papper och penna eller ett hederligt Excel. Själv använder jag Runstatic gratisversion men den ger mest info om tidsintervall osv. För att följa träningen över tid med egna övningar för att se ökning av reps och set kör jag faktiskt med papper och penna. Flera utskrivbara alternativ finns på nätet om man vill ha lite färg på sina kolumner. Men inte heller jag har hittat någon klockren app för ändamålet.

    /Elin sjukgymnast

    SvaraRadera