fredag 25 november 2011

Stark ute är tydligen inne!?




















Stod och väntade på bussen och fick syn på denna reklamskylt med texten "gymmet utanför din dörr". Tydligen i alla fall för mig ett nytt företag som dragit igång träningsverksamhet under namnet "Stark ute".
Här erbjuds olika former av träning med naturen som naturligt gym på flera platser i landet.

Ibland kan jag inte låta bli att le en skvätt åt den flora av nya träningsformer och platser som poppar upp i hälsans tecken. Förr högg vi ved eller körde skottkärra och gav kroppen en omgång. Idag betalar vi dyra pengar för steåldersträning där vi med instruktörens glada tillrop vevar runt vedklabbar i skogen eller kör parträning på en klipphäll (se bild) i övningen skottkärran.
Och visst, vårt samhälle, våra arbetsuppgifter vår så kallade uppdelning av arbete och fritid har förändrats markant, jag är mycket medveten om det. Förr slet man ut sig på kroppsarbete idag sliter vi ut själen på att få ihop livets tidspussel för att förhoppningsvis kunna avsätta tid för fysisk aktivitet och träning.

Det var bättre förr, eller...?

2 kommentarer:

  1. Hej Elin!

    Jag är en kvinna på 34 år som för snart 4 månader födde barn och fick några veckor efter förlossningen diagnosen ledgångsreumatism. Är det någon skillnad på den och barnledgångsreumatism?
    Är livet förändrat för alltid?
    Har du några begränsningar i ditt liv?
    Är så otroligt orolig för framtiden och att inte kunna vara den mamma jag vill vara..

    Hälsningar P

    SvaraRadera
  2. Hej P. Förstår att du är orolig och att livet känns upp och ned efter beskedet om din diagnos. Ja, det finns en del skillnader på ledgångsreumatism som man får som barn mot som vuxen. Hörrö, ta och slå en signal till mig på Reumatikerförbundets kansli (08-505 805 00) så kan vi prata lite om saken tillsammans om du vill. Jag finns där imorgon onsdag 30/11. Hälsningar, Elin

    SvaraRadera