tisdag 12 december 2017

Handla julklappar och stöd Reumatikerförbundet



Handlar du julklappar på nätet?
Gör du det via Sponsorhuset så skänker e-butiken lite av köpesumman till Reumatikerförbundet och det kostar dig inget extra.

Vi på Sponsorhuset har som ambition att hjälpa er att tjäna pengar till föreningen, laget, skolklassen eller välgörenhetsorganisationen på enklast möjliga sätt. Vad kan då vara enklare att kunna stödja på ett nätköp man ändå skulle ha gjort, utan att det kostar personen något extra? Det finns idag 650 välkända nätbutiker att välja mellan och alla skänker pengar till vald förening om man handlar via Sponsorhuset.

Så köp dina julklappar här >>


måndag 11 december 2017

Kyla försämrar återhämtningen




Från Idrottsforsknings hemsida

Iskalla bad direkt efter en match eller träning är en populär metod för att återhämta sig snabbare. Men effekten blir den motsatta, visar ny forskning. Kyla försämrar återhämtningen. Att värma upp musklerna ger däremot positiv effekt.


Återhämtningen startar omedelbart efter en match eller ett träningspass. Då återställer musklerna sin förmåga att arbeta optimalt.

Det finns många möjliga anledningar till att prestationsförmågan försämras när musklerna är trötta.1 Under träning som innehåller upprepade intensiva ansträngningar och under långvarig uthållighetsträning, är glykogenförbrukningen en viktig orsak.2,3 Glykogen är ett viktigt bränsle i skelettmuskulaturen och minskningen kan därmed leda till försämrad muskelfunktion under och efter träningen.4

Läs hela artikeln här >>


onsdag 6 december 2017

Antiinflammatoriska läkemedel hämmar muskeltillväxt



Från Idrottsforsknings hemsida...

Idrottare är flitiga användare av antiinflammatoriska läkemedel (NSAID) i hopp om att påskynda återhämtning eller minska smärta och träningsvärk. Nya forskningsrön visar dock att höga doser har en negativ påverkan både på muskeluppbyggnad och styrka.


”Jag käkade Voltaren under hela min karriär, i åtta år. Under den tiden opererade jag mina knän vid 17 eller 18 tillfällen. Pillren användes som flingor i filmjölk.”

Citatet kommer från en intervju i Dagens Nyheter (2008) med Thomas Johansson, målfarlig fotbollsspelare i AIK under 1980-talet. Det finns många liknande anekdotiska berättelser som vittnar om ett utbrett användande av smärtstillande tabletter i samband med träning och tävling.

Bland svenska olympier är användandet av NSAID sex till tio gånger högre än hos befolkningen i övrigt (3). De studier som undersökt användandet av NSAID i andra länder pekar alla i samma riktning – läkemedlen används i stora mängder och i höga doser (4).

Läs hela artikeln här >>


måndag 4 december 2017

Tuff träning testas på pensionärer



Från Idrottsforsknings hemsida...

Högintensiv intervallträning har ökat i popularitet. Men kan det vara något även för äldre? Svenska forskare genomför en pilotstudie på området.

Traditionellt brukar olika lågintensiva fysiska aktiviteter rekommenderas till den äldre delen av befolkningen. Stavgång är ett populärt exempel. Men frågan är om äldre även borde genomföra lite mer belastande träning?

– Det är en fråga vi studerar. Vi vet inte om detta är en träningsform som är lämplig för äldre personer, eftersom det saknas tillräcklig vetenskaplig utvärdering, säger Erik Rosendahl som är professor i fysioterapi vid Umeå Universitet och en av forskarna bakom pilotstudien.

Läs hela artikeln här >>


onsdag 29 november 2017

Var tog sätesmuskeln vägen? Övningen musslan.

För någon vecka sedan var jag till min fysioterapeut och berättade om de allt tilltagande problemen med min ena höft. Vi har klurat ett ta på detta "höftskrälle" och har lite olika teorier om vad som krånglar. Artrosspåret är klart hett men på senare tid har även impingement (inklämning) eller med ett ännu finare namn Femuroacetabulär impingement (FAI) kommit högre på listan av tänkbara orsaker till smärtan.

Hur som haver bad mig min fysio att jag skulle ligga på sidan, böja lätt i höft och knä och sedan fälla bäckenet framåt. Men siddu här tog det stopp, stel som ett kylskåp och borttappade muskler gjorde att jag hade stora svårigheter att hitta rätt i utgångsläge. Nåväl, med lagom omilda sjukvårdande händer lades jag i rätt startläge och beordrades sedan lyft av benet. Tjo hej vad det tog emot, skakade och mjölksyrade. Dessa djupa sätesmuskler fick ett bryskt uppvaknade från sin lååånga semester. Och kan du tänka dig om man sköter sin dos av given träning som fysioterapeuten rekommenderar får man faktiskt respons (resultat). I mitt fall först och främst träningsvärk och sedan minskad smärta i höften. Om jag är smärtfri? Nej, men minskad smärta är alltid bättre än full smärtcirkus.

Ta en titt på instruktionsfilmen här så ser du hur övningen går till. Tycker dock att just denna instruktör gör övningen väl fort. Håll 10 sek när du lyft och sänk sakta och börja om. 2-3 set x 10 reps.





Lär också artikeln nedan som beskriver övningen "musslan" ytterligare.
Beskrivning av övningen musslan enl PT Katarina Woxnerud hittar du här >>


tisdag 28 november 2017

HÄLSA & FITNESS SARA DAHLSTRÖM PRISAS SOM ÅRETS NÄTÄNGEL: ”KÄNNS OFATTBART”

Sara Dahlström tar emot priset som årets nätängel

Hon kämpar dagligen för kroppspositivism och för att människor alltid ska älska sig själva.
Nu har Hälsa & Fitness chefredaktör Sara Dahlström prisats som årets nätängel.
– Det känns som ett fantastiskt bevis på att det jag gör uppskattas, säger hon.

Sedan 2015 har Nyheter24 tillsammans med försäkringsbolaget Mysafety delat ut Årets nätängel. Ett pris som går till någon som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare och trevligare plats.
I år var det Hälsa & Fitness chefredaktör Sara Dahlström som fick ta emot priset för sin kamp mot kroppspositivism och att få alla människor att älska sig själva.
– Jag var inte alls beredd på det, alla andra som var nominerade gör så mycket bra så jag hade ingen tanke på att jag skulle ha någon chans. Så det känns fantastiskt men rätt ofattbart.


måndag 27 november 2017

Förra kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth skriver i en krönika i News55, om hur det är att leva med artros



Förra kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth skriver i en krönika i News55, om hur det är att leva med artros. #reumatikerförbundet

Först nu inser jag hur värdefull en väl fungerande kropp är...

Länge förnekade jag fakta. Detta kunde absolut inte hända mig, bara andra. Men i somras blev läget akut, varje steg kändes, om än inte outhärdligt smärtsamt. I själva verket borde jag ha reagerat långt tidigare, inte minst på den irriterande stelheten om morgnarna.

Läs hela artikeln här >>