tisdag 30 augusti 2016

Fick recept på hund - för att må bättre



Skön artikel i Vimmerby tidning om Johnny Jansson som förändrat sin livsstil tack vare Sparky och Texas.

Läs hela artikeln här >>


måndag 29 augusti 2016

Forskare och läkare eniga: Barn behöver minst en timmes fysisk aktivitet per dag



Barn behöver röra på sig minst en timme om dagen.
Förbättrad kondition och muskelstyrka, starkare skelett, sänkning av höga blodfetter, ökad självkänsla och förbättrade skolprestationer är några av de positiva hälsoeffekter som ses hos barn som är fysiskt aktiva sammanlagt minst en timme per dag konstaterar en expertgrupp som utarbetat rekommendationer om fysisk aktivitet för barn.


Läs hela artikeln här >>


fredag 26 augusti 2016

Förkylningstider!



I morse kom dottern upp och sa "mamma det svider i halsen". Tre dagar på dagis och hela familjen få hem en hel koloni nya varelser i form av virus. För visst är det så nu i början av skolstart och arbete att många av oss ganska raskt kroknar i höstens första förkylning.

För dig som är igång och tränar vet du att detta kan vara tämligen knäckande och segt. Den goda vanan får ett oönskat uppehåll och det kan vara nog så tjorvgt att komma igång igen efter en infektion.

Tidningarna skriver spaltmeter om hur vi skall undvika och skydda oss för alla dessa förkylningsvirus men både den ena och den andra dekokten. Tro kan förflytta berg sägs det ju, men många av råden är tämligen vaga i sina forskningsresultat om verklig effekt.

Själv håller jag mig till mormors stående visdomsord, att se till att hålla sig varm om huvud (eller huvu som mormor sa på dalmål) och fötter. Detta går kanske mera inom forskningsområdet "tro på det så funkar det". Medan regelbunden handtvätt med tvål och vatten samt skaplig sömn faktiskt har bevisad effekt att mota förkylningar på flykten.

Så håll er varma, tvätta händerna och sov i höst! Och lycka till med träningen.

// Elin sjukgymnast


onsdag 24 augusti 2016

Vad händer ute i din förening i höst?



Det vore spännande att få reda på vad som händer under rubriken "Fysisk aktivitet och träning" ute i din reumatikerförening i höst. Satsar ni på några nya aktiviteter? Har du anmält dig till någon grupp?

Skriv och berätta och låt oss inspireras!

Adressen är traningsbloggen@reumatikerforbundet.org


tisdag 23 augusti 2016

OS ett liv i medaljens skugga



Så har ännu ett sommar OS avslutats. För några blev det guld för andra blev det fiasko. Någon gjorde sitt livs lopp, just den där dagen, just den där minuten andra kom inte ens upp i sitt årsbästa. Så åker man hem till sina respektive länder igen, rikare på erfarenheter, rikare på minnen. Några dagars vila och ledighet sedan tillbaka på ruta ett igen. Timmar av träning, veckor av planering, skador, prehab och rehab. Om fyra år kommer nästa möjlighet i Tokyo. Just där och då gäller det att toppa formen. Om fyra år finns chans på nya medaljer. Nu gäller bara motivation och disciplin.

Ett liv i medaljens skugga.

Imponeras av alla dessa idrottares vilja till framgång. Att dag ut och dag in göra det som krävs för att nå förändring. Skillnaden mellan en OS atlet och en person med reumatisk sjukdom är kanske inte så stor. Träningen måste bli en livsstil om den skall ge resultat. Lyhördhet för dagsform och sjukdomsaktivitet men aldrig sluta. Timmar av träning, veckor av planering, skador, prehab och rehab, ja det gäller även oss.

Ett liv i reumatismens skugga.




måndag 22 augusti 2016

Peppande app ska sporra till motion

Från Reumatikerförbundets hemsida...

Åsa Revenäs, fysioterapeut har lett arbetet med att ta fram den nya appen


Vill du få en skur av beröm när du tar en långpromenad trots slask och gråväder?
I så fall kan 
tRAppen vara något för dig – en pepp-app, gjord av och för personer med ledgångsreumatism.


Det är fysioterapeuten Åsa Reve-näs som har lett arbetet med att ta fram den nya appen, som kallas tRAppen. Hon har nyligen lagt fram en avhandling om den vid Karolinska Institutet.
Appen går att nå via alla slags mobiltelefoner, läsplattor och datorer. Den går dock inte att ladda ned via någon appbutik, utan man får registrera sig på tRAppens hemsida, som nås via Reumatikerförbundets eller Karolinska Institutets hemsidor. Efter registrering kommer man att få ett mejl med vidare instruktioner.
Läs hela artikeln här >>


fredag 19 augusti 2016

Gästbloggare Maj: I mål efter Cykelvasan 30 km.

Maj och Elisabet i mål!


Hur känns det så här några dagar efter loppet?

Jag känner mej nästan lite euforisk fortfarande! Det är en sådan häftig känsla att vara med på ett sådant evenemang! Att man sen klarar det gör ju givetvis mycket till lyckokänslan. Sen var det ju så kul att träffa Elisabeth också. Vi stämde träff på startfältet och lovade att vänta på varann efter loppet. Eftersom vi inte cyklat tillsammans innan så trodde vi att det skulle vara svårt att hålla ihop hela vägen. Att få ta den där "målbilden" var ju det stora målet........

Motsvarade tävlingen dina förväntningar?

Ja, det gjorde det. Eftersom jag varit med på några av Vasaloppets skidlopp tidigare så visste jag att organisationen brukar fungera oklanderligt. Det är en upplevelse i sig att se hur det flyter på, allt ifrån bussar, transport av väskor, service utmed banan mm mm. Efter loppet skulle vi hämta våra ryggsäckar. De låg som två strandade sälar och väntade på oss, i nummerordning.....Undrar hur det ser ut när alla lastbilar kommer med väskor som ska fördelas ut på fältet???

Logistiken fungerade fint.


Hur upplevde du banan?

Jag och maken provade på sträckan Sälen-Oxberg några dagar innan loppet så jag visste ungefär vad som väntade. Tyckte nog att den första sträckan innehöll mer "svåra" partier än Oxberg-Mora som hade mer av skogsvägar med gräs i mitten. Uppförsbackarna var inte så långa och branta heller. Jag är iallafall glad att jag varit med i min cykelgrupp och tränat på liknande underlag tidigare. Det gjorde att jag hade självförtroende och vågade mer i både upp- och nedförsbackar. Underlaget var verkligen skiftande med allt från gräs till stenkross. Kanske oväntat mycket grusväg med "rullgrus". Naturen är ju fantastisk och får man uppleva den i sol gör det ju inte saken sämre. Vi cyklade bl a över ett parti med otroligt mycket hallonbuskar och doften av solmogna hallon bara slog emot oss. Det blir ett doftminne att ta fram i vinter......

Jag kan verkligen rekommendera att cykla hela eller någon del av sträckningen utanför tävlingen. Vasaloppsarenan är ju öppen året runt och det fanns ganska tydliga markeringar för både vandring, skidor och cykel. Vi tog bilen till Sälen och cyklade en sträcka för att sedan ta bussen tillbaka till bilen igen.

Välkända kontroller längs Vasaloppsspåret 


Kan man cykla CV30 på vilken cykel som helst? 

Ja, det kan man uppenbarligen för vi cyklade om en del som körde på vanlig damcykel med cykelkorg. Man får nog vara beredd på punktering om man har tunnare däck för på vissa ställen var det riktigt vassa stenar som utfyllnadsmaterial. Därför är ju racercykel helt uteslutet. Jag är iallafall mycket nöjd med min MTB med dämpning eftersom den eliminerar mycket av vibrationerna som brukar kännas i händerna på en vanlig cykel då man kör på ojämnt underlag. Med bredare, lite mer mjukpumpade däck är det lättare att köra över hindren också. Ett stort plus är om man har flera växlar såklart. Många körde på hybridcyklar och verkade nöjda med det.

Vad krävs i fysik och kondition för att fixa CV30 enl din bedömning?

Eftersom lägsta ålder för start är 8 år så är det säkert inte omöjligt för någon. En normalt aktiv person klarar det säkert galant. Sen beror det ju på om man kan tänka sig att hålla på länge eller om man vill köra fortare för att få en bra tid. Jag kände att min träning räckte gott och väl till att cykla i alla backar, även på den första sträckan Sälen-Oxberg. Men, om man har en kronisk sjukdom tycker jag att man är skyldig sin kropp att ge den bra förutsättningar till ett sådant här lopp. Är man inte tränad alls så är det förmodligen inte så roligt och då är det nog lätt att bli både ledsen och besviken.
Hur reagerade din kropp utifrån din reumatiska sjukdom på loppet?
Just nu mår jag väldigt bra, så jag kan inte säga att jag fick några reaktioner alls.

Maj ute på myrarna


Kommer du köra CV30 igen eller hägrar nya utmaningar?

 Det skulle jag absolut kunna tänka mej! Jag är inte främmande för de längre distanserna heller, det gav mersmak att cykla i Dala-skogarna! Det som ligger närmast för mej och min trogne träningskompis och äkta hälft är Stockholm Halvmaraton i september. Löpträningen har kommit i skymundan ett tag så jag har inga andra ambitioner än en trevlig helg i Stockholm. Jag tänker att det går bra att gå bitvis om jag inte orkar springa hela sträckan. Till vintern är det Öppet spår som hägrar. Som en extra träningsmorot ligger Ica-klassikern med sina 3 mil gång/löpning och 9 mil skidor/stavgång och väntar.

Kan du rekommendera CV30 för någon som är sugen på att testa ett motionslopp?

Självklart! Stämningen var väldigt familjär med alla åldrar och förutsättningar. Det var inga vassa armbågar och det togs hänsyn till de som inte cyklade så fort. Sedan är det häftigt att komma till de klassiska kontrollerna i Oxberg, Hökberg och Eldris. Blåbärssoppan och bullarna där får man inte missa! Gopshus hade en liten fin inofficiell kontroll också. Sträckan och underlaget är perfekt för den som vill prova ett lopp. Känslan att köra in under målportalen i Mora är svår att matcha.... Jag säger bara: TESTA!