måndag 2 maj 2011

Träningsfröjd


En stor fördel med att följa ett träningsprogram som jag gör i nybörjarlöpningen är att jag faktiskt släpar mig ut tre gånger i veckan under ca 2 månader. När jag för runt en månad sedan började uppladdningen inför Blodomloppet låg isen fortfarande kvar på sjön vid löpspåret. Nu blommar skogsbackarna i ett vitt hav av vitsippor. Att få uppleva och vara mitt i årstidsförändringen är en riktig träningsfröjd.


Denna vecka går jag in i en spännande träningsfas i där löptiden för första gången kommer överskrida tiden för gång. Känns lite pirrigt. Även om mina fotleder fungerat över all förväntan fram till nu, tycker jag att sista veckans löppass känts tunga. Musklerna i låren har kroknat fort och pulsen tickat på lite för fort. Kommer det att funka med än längre löptid!?
Svaret får jag ikväll när jag ska köra enligt upplägget du ser i tabellen nedan…

4
Värm upp m. 5 min rask promenad.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.
Spring i 5 minuter.
Gå i 3 minuter.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.

Värm upp m. 5 min rask promenad.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.
Spring i 5 minuter.
Gå i 3 minuter.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.
Värm upp m. 5 min rask promenad.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.
Spring i 5 minuter.
Gå i 3 minuter.
Spring i 3 minuter.
Gå i 1½ minut.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det gick bra! Byter du träningsställe emellanåt? Själv försöker jag variera var jag springer. Vår kommun har en lista med olika motionsspår och hur kuperade de är. Det sistya är alltid bra att veta.

    SvaraRadera
  2. Det gick faktiskt över förväntan. Flåset hängde med hyggligt men jag märkte under 5 min löpnigen att det tog bra på lårmusklerna. Hittills har jag haft samma löprutt förrutom under påsken då vi var i Dalarna. Ja kuperingen görs stor skillnad, håller tummarna för att Blodomloppet är skapligt flackt :-)

    SvaraRadera