onsdag 25 maj 2011

Kajakpremiär med Citius 44
















Så var det då dags. I helgen sjösatte jag för första gången min nya motionskajak Citius 44. Kände mig lite osäker på hur det skulle gå då det gick rejäla kastvindar ute på sjön men i övrigt strålande sol. Efter fixande med inställning av sits och fotstöd kom baljan i sjön. Gjorde som vanligt ”vingeltestet” inne vid bryggan för att känna hur stor tippmån jag hade och så iväg ut på vattnet.
Kan väl inte påstå att jag gjorde min mest avslappnade tur men överraskades ändå över hur förhållandevis stabil och säker jag redan nu känner mig i kajaken och inte blev det ngt ofrivilligt bad. Jag har sedan ett par år tillbaka på klubben (Sollentuna Kanotsällskap) paddlat Citius 51 som ju är 7 cm bredare.
Vad skiljer då dessa två modeller förutom bredden? Ja, en stor fördel med 44:an är att man förbättrat inställningen av förhållandet mellan fotstöd och sits. Så för mig som är en variant av kortare människa får jag i Citius 44 en mycket bättre sittställning än i 51:an. Vidare har min kajak en mer utvecklad fotplatta/fotstöd samt skön stoppad fotrem.
Att kajaken sedan är smäckrare med mer slimmat skorov och lättare gör inte saken tråkigare J
















En annan stor fördel med en motionskajak i jämförelse med tex en havskajak är vikten. Citiusen kan jag själv lägga upp på biltaket och jag orkar bära den själv ner till vattnet och slipper få ont i händerna när jag lyfter. Frihet!
Så här skriver KANUK i delar av sin varudeklaration om Citius 44…
”Citius 44 är en kajak som stabilitetsmässigt ligger mellan en tävlingskajak och en motionskajak som Citius 51. Det är en snabb kajak med samma känsla som tävlingskajaken, men med högre stabilitet vilket gör att man kan paddla mera avslappnat”
Material: Glasfiber och epoxy med sandwichkonstruktion.
Längd: 5, 20 m.
Bredd: 44 cm.
Vikt: ca 12 kg.
Målet för sommaren är att kunna paddla avslappnat utan att behöva tänka på balansen. Jag ser fram emot många sköna motionsturer ute på sjön. Återkommer om hur det går!

6 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för din kommentar i min blogg. :)

    Jag är övertygad om att du kommer att fixa ditt mål på Blodomloppet om du kan springa 19 minuter på träning. Har hört från många att man lätt kan springa dubbla tiden eller dubbla distansen på tävling mot för träning, för man blir så lyft av atmosfären och alla andra som springer. Hur sant det är vet jag inte, men jag gillar tanken. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för uppmuntran. Jag gillar också tanken med att kunna springa dubbelt så långt på tävling som på träning, då kommer ju detta gå riktigt bra :)

    SvaraRadera
  3. Var ute idag å körde med en citius 51, kändes väldigt långt att testa på en rankare, åtminstone när det kommer båtar med svallvågor :S men så härligt det är att paddla!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det ljuvligt att glida fram på sjön! Detta med svallvåg och ffa sidovåg är en strålande utmaning för sommaren när vattnet blivit varmare. Fortsätt att träna i Citius 51:an och nosa på en rankare balja vid tillfälle.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Klubben har en 44:a också numera, prövade förra veckan. Då den är stabilare än min nuvarande kajak (Cleaver X) så var det en enorm hastighet man fick upp. Helt plötsligt så kan jag starta med nästan full spätta och sluthastigheten blir snabbare tack vare att man inte lägger så mycket tid på att tänka balans...

    //Anders W

    SvaraRadera
  6. Men så kul att SKS slagit till på en Citius 44:a. Det kommer uppskattas inte minst av gänget i damsektionen. Vi har längtat efter lite mindre baljor. Kul! Ses på böljan den blå.

    SvaraRadera