lördag 14 maj 2011

Äntligen...

...börjar kroppen fatta galoppen med löpträningen. Här om dagen när jag var ut på ett pass var det första gången som jag liksom kände ett flyt i rörelsen. Visst fotlederna känner jag av mest hela tiden men inte i så hög grad att smärtan tvingar mig att halta eller avbryta. Jag tror att hemligheten i detta pass var att jag lyckades hitta ett lagom tempo och att ffa lårmusklerna börjar vänja sig vid arbetet.

Kanske var det superkompensationen som slog till. Så här förklarar Lars coach superkompensationen i AOK`s kompendium för nybörjarträning…
”Vilan efter träning bygger upp och förbereder dig inför nästa träningspass. Kroppen förbereder sig då för att klara av ett lite större arbete än förra gången. Denna ”förberedelse” kallas superkompensation och det är under denna fas du skall utföra ditt nästa träningspass. Detta medför att du kommer successivt och i små ”trappsteg” öka din prestationsförmåga. Superkompensationen har en livslängd på ca 1-2 dagar och kommer efter att inträffa ca 12-24 timmar efter förra träningspasset. Därför passar det bra att utföra tre träningspass per vecka”.







Tvärt emot vad jag oroat mig för så verkar det som om de lite längre löpintervallerna jag nu är inne i fungerar bättre än de korta. Vet sedan tidigare att jag har en ganska lång startsträcka innan jag upplever att leder och muskler samarbetar riktigt bra. Jag behöver komma in i lunken. Det ska bli intressant att se hur veckans sista pass på 20 min löpning fungerar. Mitt mål är att i alla fall klara sammanhängande löpning i mer än 10 min. Allt där utöver är en bonus.

2 kommentarer:

  1. Grattis Elin.
    Att du har hittat flytet i löpningen visar på att din träning under de första veckorna har utförts på ett mycket bra sätt och att du och din kropp nu börjar anpassa er och trivas som löpare. Lycka till med ditt 20 minuters pass.

    SvaraRadera
  2. Tack coach! Ja nu börjar det kännas kul när kroppen hänger med bättre. Ska bli spännande att köra de kommande veckornas program.

    SvaraRadera