måndag 16 maj 2011

Barfotalöpning på SVT Rapport

Såg ni inslaget på SVT Rapport igår om barfotalöpning? Intressant att ett av de stora nyhetsprogrammen väljer att sända ett sådant reportage. Kul tycker jag som omväxling mot politik, ekonmi och de andra vanliga inslagen.

Inslaget handlade helt enkelt om den allt växande trenden att med en så lite stöd för foten som möjligt, hälst barfota ge sig ut och springa. Resonemanget grundar sig i teorin att vi människor från början inte är skapta att sätta våra fötter i stötdämpande och inkapslande skor, utan att låta fotens muskler och leder arbeta fritt mot underlaget. De som fastnat för denna löparform menar att man på detta sätt både förbättrar sin löpteknik med ett mjukare steg och fotens styrka och stabilitet. Man menar att löpglädjen och känslan ökar.

Och visst i många delar av världen springer människor barfota. Tydligen började vi i väst producera löparskor-joggingskor så sent som på 70-talet enl inslaget på Rapport. Jag tycker tanken är spännande, att låta kroppen jobba utifrån så naturliga förutsättningar som möjligt. Däremot tror jag inte att mina ledgångsreumatiska fötter skulle gilla idén med barfotalöpningen. Jag behöver mina fotbäddar och stötdämpande skor för att över huvud taget kunna ge mig ut på en löprunda, annars blir smärtan i fossingarna för hög. Allt handlar om belastningsgrad i förhållande till intensitet och tid. Men visst en stilla promenad barfota på gräsmattan kanske man skulle prova, känna gräset mellan tårna är aldrig fel och få lite extra stabilitetsträning för fotleden på köpet. 

Vad tror du om barfotalöpning? Se inslaget från Rapport här: Barfotalöpning SVT

4 kommentarer:

  1. Jag försöker springa barfota en kort sväng ibland å tror absolut att det är bra för fötterna! Har inte vågat på att slänga gympadojjorna helt men hoppas att kunna köra mer och mer barfota! Nu har ja inte jätteproblem men mina leder så jag tror på att det för mig iaf snarare hjälper än stjälper! :)

    SvaraRadera
  2. Så kul att få kommentar av någon som själv testat barfotalöpning. Jag är också sugen på att testa för att känna hur det känns. Använder du någon sorts tunnare sko eller har du kört helt barfota?

    SvaraRadera
  3. Jag har kört helt barfota (jag går gärna barfota å är van) men då har jag bara sprungit typ en kvart på gräsmatta. Är lite sugen på att testa tunnare skor så man kan ge sig ut på lite längre äventyr!

    SvaraRadera
  4. Har du kollat in FiveFingers http://www.vibramfivefingers.it/ skulle vilja prova och se hur det känns. /Elin

    SvaraRadera