tisdag 8 mars 2016

Gästbloggare Mats: Träning ger färdighet och för mig minskad värk och stelhet!

Utrustning, jag älskar utrustning...

Jo, så är det faktiskt! Träningen har inneburit att jag fått minskad värk och stelhet vilket gjort och gör att jag kraftigt har kunnat minska mitt intag av starka värktabletter. Det är viktigt eftersom värktabletterna påverkar hälsan och de inre organen negativt på kort och lång sikt.

De perioder som jag tränar hårt, som till exempel inför något lopp eller tävling, så intensifierar jag min träning och med det ökar självklart belastningen på leder och muskler. I dessa lägen ökar ofta min stelhet på morgonen, men….. Nu när jag till och med sover i mina kompressionskläder så är det som bortblåst (i princip i alla fall). Jag låter kroppen återhämta sig och jag sover mycket bättre. Å ni må tro att jag blev förvånad när jag första gången fick förslaget från Jonas på prestationskläder.se! Morgonen efter ett långt distanspass (ca 4 timmar) så praktiskt taget studsade jag upp på morgonen, utan att först reflektera över detta… Det var först när jag satte mig i bilen för att köra till kontoret det slog mig… Det funkade ju!

Men det är inte så att jag bara kör så hårt att jag nästan svimmar. Jag har även lugna pass som gör att jag får vanan vid tiden i sadeln och där min kropp får möjlighet att transportera bort slagg som ligger. Dessa pass varvar jag med riktigt tuffa intervallpass där jag ligger på runt 95% av min maxpuls medan jag under de längre bara ligger på runt 60-70%. Detta gör att träningen blir roligare samt att jag stärker både de stora och små musklerna i såväl ben som bål. För bålträning är både rörlighet och styrka direkt avgörande för att man ska klara av de långa hårda passen!
Träning ger färdighet och för mig minskad värk och stelhet!

För visst är det motiverande när man varierar sin träning och framförallt när den ger resultat. Det är tillfredsställande att känna att jag utvecklas i min träning, när det ger mig det jag behöver för att ge det lilla extra! När jag cyklar handlar det om watt och när jag springer är det både puls och tid. Men de som känner mig vet hur jobbigt jag tycker att det är att springa eftersom jag själv tycker att det går så långsamt! Men styrketräningen är ju ganska lätt att mäta då jag skriver upp vikter och repetitioner.

För mig är det tre saker som får mig motiverad:

1. Ha roligt! Det handlar om att variera träningen.

2. Sätta upp rimliga mål och delmål. Att mäta prestationen, för jag tävlar mot mig själv och ingen annan!

3. Utrustning, jag älskar utrustning… ja, det kan verka en smula ytligt men…. Det gör det roligare för mig: ett par nya 2XU-cykelbyxor och en snygg tröja jag trivs i får mig att prestera lite bättre.

Lycka till med din träning så ses vi på mässan eller varför inte kommentera eller maila=)
  

Ha det bäst och som jag brukar säga #baragort 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar