måndag 28 februari 2011

Glädje, blåbärssoppa och träningsvärk


Tryggt att veta att dessa killar finns
Produktplacering



Startfållan, paxat plats

Med ett vrål JAAAAAA korsade jag mållinjen i Mora. Gick det bra frågade en äldre gentleman med toppluvan på svaj. Om det gick! Är fortfarande i ett chokat lyckorus efter att över all förväntan kört sträckan på 2 tim 44 min och 31 sek. Mitt mål var 3 h.
Men nu tar jag det lite från början. Äventyret startade kl 06.00 vid Stora Enso i Fors där jag hade förmånen att få åka med deras företagsgäng upp till starten i Oxberg. Tack syrran för att du fixade bussplatsen, helt suveränt. Väl i Oxberg vid 9.30 tiden fanns det gott om tid för test av skidor, ombyte och att njuta av stämningen innan mitt startled gav sig iväg kl 11.15.
Fem, fyra, tre, två, ett LYCKA TILL ropade speakern till mig och mina ca 1000 startfållekompisar. Nu var fokus inställt på att hitta spår, hålla koll på stavarna och intre trassla in sig i varandra. Backarna upp från starten i början mot Hökberg slår nock på en del direkt. Min taktik var att ligga i ytterspår och hitta min egen rytm så fort som möjligt och inte stressa i de första uppförsbackarna.
26 km kvar, 24 km, 22 km, 19 km Hökberg, aldrig har väl blåbärssoppa smakar så gott. Varmt så huvudet kokar, på med tunnare mössa, och sedan iväg igen. Härligt rejäla utförsbackar, neeej en fjortis vurpar mitt i stora utförslöpan, står och balanserar på ett ben en stund innan jag hittar balansen igen på vippen att jag hamnade i seriekrock. Platt, platt på åsarna mot Eldris, staka, staka. Nu börjar vänstra armbågen göra sig påmind, ber en stilla bön om att det inte ska bli värre. Fortsätter att staka 15 km, 12km, 9 km Eldris, sortdryck och vetebulle får fart på livsandarna. Här står ett glatt svänggäng och underhåller med musik. Mer och mer folk börjar finnas efter spåret som hejar, dricker kaffe och grillar korv.
Iväg igen, nu bör hjärnans tävling att mota bort de trötta tankarna. Dags att fokusera på delmål till nästa km-markering. 7 km lika långt som mellanvarvet jag tränat hemma, detta fixar du Elin. 3 km inte längre än lilla elljusspåret hemma, husen i ytterkanten i Mora börja dyka upp. Trött i armarna, mjölksyra i skuldrorna, småont i ländrygg och armbåge, fokus på benen som är piggare. In i Moraparken får extra kraft av att höra folket vi upploppet. Folk ropar, hejar och klappar i händerna, svänger runt sista kurvan och ser portalen ”I fäders spår för framtids segrar” Jag har nått mitt mål!
Alla ombyten som transporterats från Oxberg till Mora
Skidförvaring som en bättre teatergarderob
Så här ett par dagar efter med träningsvärken fortfarande lätt molande i skuldror och ljumskar sitter jag och tänker på vilket makalöst arrangemang detta är. Lilla Mora förvandlas i ett trollslag till en storstad med över 50 000 åkare på en vecka. Och allt fungerar med en makalös organisation tack vare sådär 4000 friviligarbetare. Snacka om folkrörelse!
Och kroppen då? Förutom helt normal och förväntad träningsvärk är jag glatt överraskad att lederna hållit för belastningen, lätt ökad svullnad i armbågarna men främst ömhet i muskelfästena vilket redan är på tillbakagång. Fötter, nacke och ländrygg är inte värre än vanligt. Att jag sedan fick spänningshuvudvärk under helgen pga träningsvärk i skuldrorna det tar jag på nöjeskontot J
Vasa i vinterskrud
Nej vad säger ni? Nästa år ställer vi upp ett helt gäng från Reumatikerförbundet och sätter lite grön färg på loppet!

10 kommentarer:

  1. Bra jobbat Elin!!!
    Jippi, äntligen fick jag veta vad du åkte in på för tid. Satt i helgen och kom aldrig in på vasalopets sida för att titta på resultaten.

    SvaraRadera
  2. STORT TACK till alla för glada tillrop före, under och efter tävlingen. Det värmer verkligen! /Elin

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat kompis!
    Du är värd en stor medalj och jag tror att Mr Vasa glädjer sig över dig.
    Grattis, grattis!
    /Helen

    SvaraRadera
  4. wow! Va Häftigt!!! Du gjorde det, grattis!
    Bra kämpat/ Sofi

    SvaraRadera
  5. Tack Krille! Du verkar ju inte ha det allt för trsit på kanarieholmarna. Njut av solen och god träning.

    SvaraRadera
  6. Tack Sofi! Kul att du följer bloggen. Har du några träningsäventyr i sikte?

    SvaraRadera
  7. Har anmält mig till stegräkningstävlingen, så det är första målet, sedan längtar jag tills jag kan ta fram stavarna igen, gillar inte att gå på is, spänner mig så mkt att jag får mer ont isf mindre ;)
    Mvh Sofi

    SvaraRadera
  8. Va kul Sofi! Jag har också precis anmält mig till stegräkningstävlingen. Håller med, det är illa knöligt att gå bland is och modd nu. Fram för vår :) /Elin

    SvaraRadera