fredag 25 mars 2011

Blodomloppet, vårens nya utmaning





Vårens utmning består i att jag ska lära mig att springa och finalen på detta är att onsdagen den 8:e juni delta i ett 5 km långt motionslopp.
För mig är detta en mycket större utmaning än vinterns äventyr att åka KortVasan. Skidor har jag åkt lite till och från genom hela uppväxten men springa har jag liksom aldrig lärt mig.  Var för ledsjuk när jag var liten för att få in "springet" som ett naturligt rörelsemönster och i vuxen ålder har jag upplevt löpning som ansträngande och obekvämt.
Under detta projekt kommer jag att få hjälp av en coach och kan ni tänka er det är första gången jag får en mentor som INTE är sjukgymnast eller tillhör vården. Bara det känns hur roligt och spännande som helst.
Jag har ingen aning om hur denna resa kommer sluta, hur kroppen kommer svara på den nya aktivitetsformen eller om jag kommer kunna genomföra loppet enligt plan i juni.
Men jag lever efter en devis och den är ”Man vet inte förrän man provat”.
Hoppas du vill dela min resa!
Läs mer om Blodomloppet här 

6 kommentarer:

  1. Vilken utmaning! Men jag tror det kommer att gå bra, du är envis och har kämpar glöd :) Lycka till, Sofi

    SvaraRadera
  2. Lycka till Elin! Springa har inte varit men grej någonsin, ja 60 meter var hyfsat men mer, inte. Kanske om man tränar på rätt sätta. Vad vet jag?
    Kul att se hur det går för dig. Ingela

    SvaraRadera
  3. Tack för glada tillrop, Krille, Sofi och Ingela. Ja detta är verkligen en helt ny värld för mig. Ska bli spännande!

    SvaraRadera
  4. Lycka till! Kom ihåg att det mesta sitter i huvudet - så har du bestämt dig för att lyckas så kommer du att göra det!

    Efter ett par lopp med, friska mått mätt, mycket modesta tider så har jag lärt mig att det finns ett mycket stort stöd bland ens medlöpare när man säger att man är reumatiker. Ta vara på den draghjälpen så kommer du dessutom att göra det på PB :)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen Elisabet. Jag är verkligen en nybörjare på löpning så jag tar tacksamt emot alla råd. Har du sprungit ngt lopp tidigare?

    SvaraRadera