onsdag 9 mars 2011

Och nu då...?

Ja ha, då sitter man här med vårsolen skinande in genom fönstret och det droppar från taken. Skidspåren är snart ett minne blott och nästa KortVasa är många månader bort.
Jag vet inte hur du känner när du siktat in dig på ett mål i livet som du sedan når i en eller annan form. För min del brukar det bli ett vakuum och just där är jag nu. Vad det gäller ämnet fysisk aktivitet och motion måste jag ha mål för att orka motivera mig till den träning som jag så innerligt väl vet att jag behöver för att må så bra som möjligt i min reumatism. Vilka mål som triggar och motiverar är olika för olika personer.
Jag motiveras av utmaningen att klara något jag inte gjort tidigare eller inte trott jag skulle våga prova. Att spänna bågen och försöka slå min egen tid eller prestation i en viss aktivitet som jag gjort tidigare är också något som jag motiveras av. Sedan skall ju hela projektet balanseras mot hur jag för dagen eller perioden mår i ”lederna” och vilken vinst det ger för rörlighet, styrka, kondition och smärtlindring också.
Efter som jag i princip levt hela mitt liv med min barnreumatism i släptåg har jag gång på gång fått fundera över hur jag förhåller mig till den ”livsnödvändiga” träningen. För ibland blir jag bara så illa less på att jag å ena sidan så gärna vill hålla igång men i perioder hindras av sjukdomen och å andra sidan måste vara fysiskt aktiv för att inte stelna ihop helt.
Så nu skall jag fundera en vecka på en rolig träningsutmaning för våren och sommaren. Ett mål som gärna ger mig nya erfarenheter av fysisk aktivitet, kanske en motionsform jag inte provat tidigare.
Under tiden jag grunnar på detta har jag förmånen att få besök här på bloggen.
Under nästa vecka kommer Maria vara gästbloggare.
Så titta in på fredag då kommer Maria presentera sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar