måndag 21 mars 2011

I rörelse hos Reumatikerföreningen i Kungsbacka

Pia, Jessika, Ingela och Maj-Britt en del av Kungsbacka gänget
















I lördags hade jag förmånen att bli inbjuden till Reumatikerföreningen i Kungsbacka. Gänget där nere hade som ett led i föreningens 35-årsfirande arrangerat en minimässa med temat rörlighet och livskvalitet. Jag var inbjuden talare för att berätta om Reumatikerförbundets verksamhet och om hur det var för mig som reumatiker att åka KortVasan.

Förutom Reumatikerföreningen fanns ytterligare sex stycken olika utställare men anknytning till temat på plats mitt i Kungsmässan. För min egen del var det en ny erfarenhet att hålla ett föredrag mitt i lördagsrusningen på ett shoppingcenter. Och det är klart att i den miljön undrar man ju hur väl budskapet når ut. Men till stor glädje stannade många till och lyssnade både på mig och de övriga workshopparna som bjöds under dagen.
För vad sägs om att krydda den traditionella ”reumatikerträningen” med Zumba eller vad sägs om att gå på ett av Reumatikerföreningens pass i vad man kallar Energiträning under ledning av Lena Olausson och Maria Lilja (se film nr 2 nedan). Jag tror att Kungsbackaförenigen rör vid något mycket viktigt här, att erbjuda lustfyllda träningsformer som inte ”luktar sjukvård” men ändå är anpassade för behoven hos en person med reumatisk diagnos.



Många blev också samtalen vid Reumatikerföreningens monter. Flera önskade bli medlemmar i Reumatikerförbundet och fick information om verksamheten.
Dagen gick fort och det var med glädje jag satte mig på tåget tillbaka till Stockholm igen. Tack för att jag fick vara en del av er minimässa och träffa er alla eldsjälar. Hoppas flera föreningar och distrikt följer ert exempel och sprider kunskapen om rörlighet och livskvalitet på detta strålande sätt.

4 kommentarer:

  1. Du är välkommen åter Elin ;) det var verkligen en kanon dag och stort tack än en gång för din medverkan. Jag hoppas också att vi kan inspirera både andra föreningar och medlemmar till att hitta sin egen form av träning.
    Soliga hälsningar
    Jessika

    SvaraRadera
  2. Jag kommer gärna! Keep up the good work :) /Elin

    SvaraRadera
  3. Ja tack för besöket Elin :)Roligt att du gillade vår träning...trotts att det var väldigt nervöst att stå där på scenen ;)
    Hälsningar
    Lena

    SvaraRadera
  4. Lena, du och Maria gjorde det kanonbra. Men visst är det pirrigt att ställa sig inför folk. Fortsätt med er bradiga träning!

    SvaraRadera