måndag 28 september 2015

Löp tyngdlös med Anti-Gravity



Du kanske har sett den på Tv när triathleten Lisa Nordén tränar sin skadade fot eller på det där flådiga gymmet. Däremot gissar jag att du sällan sett dem nere i sjukgymnastikens lokaler på vårdcentralen eller på sjukhuset. Ja jag skriver nere på sjukgymnastiken för man brukar hitta oss längst ner i källaren insvepta i ett lätt moln av klor från varmbassäng eller rörsystem.

Vad är det då jag pratar om? Jo Anti-Gravity Löpband! Ett löpband där du kan reducera gravitationens påverkan med upp till 80%. Alltså lyfta av kroppsvikt, som att springa i vatten men utan vattnets motstånd. Och jag tänker, detta löpband må vara svindyrt men i jämförelse med hur många med skada eller sjukdom i rörelseorganen som skulle ha nytta av träningen borde kostnaden väga lätt.

Att som reumatiker få möjligheten att gångträna, ja till och med kanske kunna springa några meter utan att smärtan sätter stopp vore himmelriket för många. Ett Anti-Gravity löpband skulle naturligtvis underlätta träning av kondition men också styrketräning, du kan ju stå där inne i "bubblan" och göra andra övningar än att gå och springa.

Ibland och det är tyvärr inte sällan, så ligger den offentliga vårdens rehabtänk och rehabmöjligheter klart efter tex i jämförelse med idrottsvärlden. Så det lär väl dröja innan jag får se ett "rymdlöpband" där nere i källaren på sjukgymnastiken.

Men drömma kostar inget!

Har du provat bandet? Skriv och berätta i kommentarsfältet!

Se inslaget på SVT "Lisa Nordén väger lätt" som du hittar här >> 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar