måndag 4 april 2011

Nybörjarlöpning




















I helgen tog jag mina första stapplande ”löpsteg” med sikte på Blodomloppet i juni. Jag följer ett upplägg för nybörjarlöpning som min coach Lars bearbetat och använder i Anderstorps OK. Upplägget är lånat och modifierat utifrån Couch to 5k. Detta program sträcker sig över 9 veckor och tanken är att det skall kunna följas av personer som aldrig tidigare joggat eller sprungit. Upplägget syftar till att efter 9 veckor klara att springa i 30 min, vilket ger ca 5 km i sträcka. Man kör tre pass/vecka och stegrar gradvis löptiden i förhållande till gångtiden.
Så sagt och gjort efter ett peppande samtal med coach i fredags, snörade jag igår på mig skorna och greppade tidtagaruret. Strunta i sträckan sa Lars, och se till att inte springa för fort. Munnen ska vara glad genom hela passet.
Så jag gjorde som det stod på programmet, jag värmde upp med en rask promenad i 5 min och började sedan följa intervallerna med 60 sek joggning i trevligt prattempo, följt av 90 sek rask promenad. Detta upprepade jag åtta gånger. Precis samma pass ska jag nu köra ytterligare två gånger denna vecka innan planen är att öka belastningen ngt under nästa vecka. Allt beroende på hur lederna svarar.
Analysen efter mitt första pass blev förvånansvärt positiv, trots att jag min själ inte har någon vidare koll på fötter och ben, ökade inte min fotledssmärta och flåset hängde med bra. Blev sådär skönt varm och mjuk i hela kroppen. Idag, dagen efter har jag inte mera ledont än vanligt och än så länge inga problem med ledhinnor och vader. Roligt!
Vad har du för erfarenhet av nybörjarlöpning och att följa ett program?

4 kommentarer:

  1. Kul att det gick så bra för dig :)/ Sofi

    SvaraRadera
  2. Tack Sofi! Hur går det för dig med stegtävlingen?

    SvaraRadera
  3. Jo, det går rätt bra. Har inte gjort något särskilt för att få extra steg ännu och snittar ändå ca 14000 steg/dag och nu börjar det ju torka upp även här ute i väsby så nu kan man snart ut och stavgå oxå. Hur går det själv?

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket bra snitt du ligger på Sofi. Själv halkar jag runt på ca 12000 steg/dag, märks skillnad nu när jag inte leder några grupper på dagarna. Yes, nu åker stavarna fram snart.

    SvaraRadera