torsdag 21 april 2011

Löpskolning

Detta med löpskolning är ett nytt begrepp för mig, jag har läst om det tidigare men aldrig provat att lägga in det i min egen träning.
Så här skriver Lars coach om löpskolning i sitt tränarunderlag…
Löpskolningsövningar har flera uppgifter att fylla: Bygger styrka i de löprelaterade musklerna. Hjälper till att stärka senor, ligament etc. Hjälper till med att bygga upp hållningen. Hjälper till att bygga upp balans. Förbättrar rörlighet. Förbättrar nervsystem och nervsignaler (rätt signal till rätt muskelgrupp). Är skadeförebyggande. Förbättrar löpteknik. Förbättrad rörelseekonomi.
För mig känns detta resonemang väldigt bekant ifrån sjukgymnastiken. På detta sätt resonerar ju jag när jag skall jobba med att bygga upp en specifik rörelsefunktion eller kroppsstruktur. Skönt då känns det genast lättare. Så vad är det då jag behöver? Jag behöver garanterat få starkare muskler och senor i de muskler som främst jobbar vid löpning. Lite mera rörlighet ffa i både i fotleder och höfter tackar jag inte heller nej till och en skvätt förbättrad balans, ja tack.
Sagt och gjort, jag gav mig på ett par löpskolningsövningar som benämns ”Tripping och Indianhopp” med Lars coach råd i bakhuvudet…
Fokusera på kvalité när du genomför övningarna.
Bättre med ett lite lägre tempo och korrekt utförd övning framför fort och slarvigt.
Ta en titt och se hur det gick. Annalyser och kommentarer mottages gärna.
Och du, Glad Påsk!



2 kommentarer:

  1. Ser bra ut, jag blir imponerad!
    Testa att göra varje övning 2 gånger i 10-15 sekunder och ”gå lillbaka” som vila mellan varje övning. Jag föreslår att du försöker få in löpskolningsövningarna på två av veckans träningspass för att bygga upp de delar av kroppen som främst används vid löpning.

    Löpskolningsövningar är även om de ser enkla ut faktiskt jobbiga att utföra så testa dig fram om du skall utföra dessa före, efter eller mitt i själva löpträningen. Om du vill så kan du även testa löpskolningsövningarna ”utfallssteg, tåhävningar, armcirklar och spark i baken”.

    SvaraRadera
  2. Tack för goda råd, coach! Ska ut ikväll för 2:a rundan denna vecka. Provar några av de löpskolövningar du föreslår då.

    SvaraRadera