fredag 5 augusti 2016

Intervju med gästbloggare Maj. En vecka till start!

Maj Larsson. Foto: Privat


Träningsbloggen har fått möjlighet att ta pulsen på Maj Larsson en av våra testpiloter som skall köra Cykelvasan 30 km om en vecka.

Som alla sportreferat måste den obligatoriska frågan ställas,
-Hur känns det så här 1 vecka innan start?
 Jag känner mej väldigt taggad men lite pirrig inför uppgiften! 

Vi har fått förmånen att följa din förberedelse via ditt gästbloggande. Har du fått några reaktioner på dina inlägg på Reumatikerförbundets träningsblogg?
Det är många som har sagt att de tycker det är kul att läsa om hur det går med cyklingen. Eftersom jag inte pratar så mycket om min sjukdom så har det också varit någon sorts "bekännelse" till min omgivning om hur jag egentligen har mått fram tills nu. Samtidigt är det uppmuntrande för mig själv att se att all träning i kombination med mediciner har gjort att jag mår så pass bra som jag gör nu.

Hur många mil har du i benen inför loppet och hur ofta har du tränat?
Jag har cyklat ca 70 mil sedan april och det lär nog bli 10 till innan loppet. 2-3 gånger i veckan i genomsnitt, någon vecka med 0 pass och någon med 5.


Om du ser tillbaka på din förberedelsetid skulle du vilja ändra på något?
Nej, det tror jag inte. Jag är glad att jag skaffade en riktig mountainbike ganska tidigt så jag har kunnat träna på den. Det kändes lite "onödigt" först men oj, så kul det har varit! Det är inte fel med lite bra prylar ;)

Hur planerar du att lägga upp loppet?
Tror att jag känner efter lite hur det fungerar först och känns det ok att cykla med andra runt omkring så kanske jag öser på lite. Har ju egentligen inga ambitioner om någon speciell tid utan bara att göra loppet. 


Har du några tips att ge till en person med reumatisk sjukdom som funderar på att ge sig på en sådan här utmaning eller liknande?
Om någon hade sagt till mej för 6-7 år sedan att jag skulle göra något sådant här, så hade jag bara skrattat. Men om man tar en aktivitet som man tycker är lite rolig och som man har potential att kunna förbättra, så är det mesta möjligt! Det ger en sådan tillfredsställelse att göra något som är lite oväntat, både för sig själv och andra. Våga tänja på gränserna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar