söndag 9 januari 2011

Vecka 1

Så har årets första vecka sprungit iväg. Tänkte ge mig på en sammanfattning av veckans träningsstatus. Två skidpass har det hunnit bli ett på 7,5 km och det andra på 11 km. Kan meddela att det sistnämnda lockade fram ett ilsket humör och en värkande nacke. Nollgradigt och nysnö kan locka fram det sämsta ur både kropp och själ. Jag säger bara en sak, bakhalt! Du som har vallalösningen för detta före är mer än välkommen att höra av dig. Jag var dock inte själv i spåret som morrade, de flesta av oss hade lika bra glid bakåt som frammåt. Man är inte bättre än sitt material, ha ha.

Jag är annars nöjd med att ha uppnått veckomålet med två skidpass. Där emot har nacken strulat och givit huvudvärk, även armbågarna knorrade i senfästena efter att fått slita extra pga dåligt skidfäste. Blir så frustrerad när kroppen känns ok i övrigt, men de senaste dagarna har en mildare bonnsnuva gjort entré så jag gissar att det hela hänger ihop.

Inför kommande vecka är planen att kurera förkylningen och sköta min sjukgymnastik som min goda kollega Sara ordinerat för min bröstrygg/nacke. Yes, bara att erkänna, jag slarvar friskt med mina hemövningar. De blir inte roligare att göra bara för att jag är sjukgymnast till yrket, men ack så nyttiga de är.
Träningsupplägget i övrigt kommer bli lite improviserat då jag är på resande fot. Får se vad jag kan koka ihop. Skall detta mildväder fortsätta måste jag väl börja läsa på om klistervalla....

8 kommentarer:

  1. Jobba på! Jag sliter mot Vasan och hoppas på ny snö till helgen!
    Ikväll blir det korta intervaller och dragkampspass med ungdomsgruppen!

    Mvh Tina (träningsfreak med RA)

    SvaraRadera
  2. Kul med en till vasaloppsentusiast. Finns det flera som vi det ute mån tro? Återkom gärna och berätta om din uppladdning. Mera klistervalla åt folket.

    SvaraRadera
  3. Har du några bra tips på övningar för stel och öm nacke som leder till huvudvärk...

    SvaraRadera
  4. Beror ju lite på varför, från vilken struktur man har ont. För min del brukar det handla om smärta från muskler/muskelfästen som ger spänningshuvudvärk, då väljer jag cirkulationsökande övningar. Några tips på övningar hittar du på länken nedan (nackövning, pilbågen, roddövning)

    http://www.irorelse.org/Film/Trana-Hemma-med-Elin-och-Emma/

    SvaraRadera
  5. Tack, har kört de tre övningarna några gånger under dagen idag och det är mkt mindre stelt och huvudvärken är mindre :)

    SvaraRadera
  6. Kanon! Hoppas huvudvärken får ge sig helt. Berätta gärna hur det går.

    SvaraRadera
  7. Jag har fortsatt med övningarna flera gånger om dagen och det funkar faktiskt bra. Och oom jag börjar känna av det så "ror" jag lite så brukar det knaka till och bli bättre :)

    SvaraRadera
  8. Va roligt att läsa att träningen funkar och att du blir hjälp av övningarna! Min erfarenhet är också att man kan mota olle i grind genom att göra vissa rörelser vid behov tex när jag känner tendens till smärta i nacke/bröstrygg. Fortsätt gärna berätta om du utvecklar träningen i någon form.

    SvaraRadera