torsdag 13 januari 2011

Crosstrainer i brist på skidor

Just uppkommen från hotellets gym som till min stora lycka var utrustad med en crosstrainer. Gillar den här apparaten skarpt. Rörelsen blir som en mix av att löpa och att åka skidor fast i luften, mjuk men ändå krävande om man trycker på med både armar och ben. Gav mig också på löpbandet en stund men det gillade inte mina fotleder. Efter som jag fick min sjukdom så tidigt lärde jag mig liksom aldrig att springa som barn, de senaste två åren har jag försökt öva upp löptekniken med minst sagt blandad framgång. Vissa dagar funkar bättre andra sämre, idag gjorde fotlederna för ont så jag återvände till crosstrainern. När jag som sjukgymnast coachar patienter med olika reumatiska diagnoser har detta redskap ofta varit en del i träningsupplägget endera som uppvärmning eller som konditionsinslag. Min erfarenhet är att många fixar denna form av träning med gott resultat utan att få allt för stort påslag på lederna.
Vad är din erfarenhet?

3 kommentarer:

  1. Hej Elin!

    Jag skulle vilja påstå att Crosstrainern är ett ypperligt redskap att använda. Inte bara som uppvärmning och nedtrappning utan även som ett redskap i konditionsträningen.

    Kanske inte lika lätt att få upp pulsen som på löpning, men inte långt ifrån. Men framförallt är den ju skonsammare mot leder osv. I mina ögon ett perfekt redskap vid reumatism.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Hej Krille!
    Tack för uppmuntrande kommentar. Roligt att det finns fler där ute som gillar crosstrainer som träningsredskap. Kul förövrigt att följa din framfart på din blogg (Ge apan i dig en chans). Imponerad av hur du följer coach upplägg, kommer garanterat ge resultat.

    SvaraRadera
  3. Hej tränar på F&S Indoor walkingpass (crosstrainer i grupp) och det är både roligt och krävande och ger kondis. F&S har flera olika nivåer och det är lätt att anpassa sig efter dagsform. Rekommenderas.

    SvaraRadera