tisdag 10 maj 2016

Henny tränar intensivt trots SLE

Idag är det internationella SLE dagen då diagnosen systemisk lupus erythematosus (SLE) uppmärksammas över hela världen. 2014 skrev Reumatikervärlden en artikel om Henny Hermansson som är väl värd att läsa och inspireras av en dag som denna.

Sätt dig ner en stund och läs om Henny som använder träningen för att hantera sin SLE.


Henny Hermansson

Intensiv träning får Henny att må bra

För Henny Hermansson har regelbunden träning hjälpt henne hantera sin SLE. Hon styrketränar, dansar zumba och har nyligen också hittat till löpningen.
I somras upplevde Henny sitt hittills värsta skov av SLE. Hon och sambon Tommy hade åkt på en drömsemester till New York men Henny hade känt sig dålig ganska länge.
– Det var riktigt illa. Jag hade dåliga levervärden, lågt blodvärde, lupusutslag, låg salthalt, muskelvärk, virus och urinvägsinfektion. Jag sov i tre dygn i princip och låg fem dagar på akuten, berättar Henny.
Trots det allvarliga skovet återhämtade sig Henny snabbt och redan i augusti sprang hon hela midnattsloppet, dessutom på ett personligt rekord.
– Jag har aldrig haft ett så svårt skov innan så det var häftigt att kroppen återhämtade sig så snabbt. Idag springer jag snabbare än vad jag gjort på flera år!
Sedan 20-årsåldern har Henny alltid tränat mycket och hon tror också att det är en anledning till att hon ändå klarat sig så bra som hon gjort och haft så få skov.
– Jag har tränat i hela mitt liv och vet att det gör ont. Men man blir ju bättre av det. Jag tror det är skadligare att vara otränad om man har en sjukdom – kroppen är byggd för att röra på sig.
För Henny är den mentala biten av träningen oerhört viktig, "att fasiken, jag grejade det!"
– Det ger en psykisk påverkan – jag blir en gladare och mer positiv person av att träna, berättar hon.
Löpningen har hon och Tommy hållit på med sedan ett halvår tillbaka och hittills har det blivit fem lopp. Hon tränar också mycket styrka och dans och är själv instruktör i både zumba och crossfit, vid sidan av sitt arbete som banktjänsteman.
Att ha SLE och sjögrens syndrom och träna så pass mycket har också gett en del reaktioner.
– Det är väldigt mycket åsikter kring träning och min sjukdom, även om det givetvis av omtanke. Men mina läkare har alltid varit uppmuntrande till att jag tränar, du vet vad din kropp klarar av säger de, berättar Henny.
Hon och Tommy tränar nästan alltid ihop.
– Det är roligare så, och om man är trött någon dag så kan den andra dra, det hjälper när man är två.
Nästa år planerar de att göra en svensk klassiker – det vill säga Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet.
– Nu håller vi tummarna för att det ska snöa.


1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om ditt "driv"! Fortsätt utmana dej (och mannen!).

    SvaraRadera