onsdag 16 maj 2012

Gravid, ledgångsreumatism och träning del 3

Illamående, trötthet och allt det andra som hör till en graviditet infann sig också som ett brev på posten. Detta i kombination men min nya belägenhet i avsaknad av intresse för fysiska aktiviteter främjade ju inte direkt kondisen om man säger så. Ja men tänker du, hur gick det med lederna då?

Även på detta område dök det upp överraskningar. Tack och lov triggades inte min gamla symtombild av klassisk ledsvullnad men däremot fick mina muskelfästen spel. Nacke, bäcken och bröstrygg reagerade värst. Efter att jag lett ett av bassängpassen på sjukgympan skrek varje fäste runt bäckenet och jag var tvungen att lägga mig. När jag sedan kom in i 3-4:e månaden drog nacken igång med huvudvärk som följd. Aktiviteter som typ att hänga tvätt eller leda ett bassängpass kunde ge huvudvärk i ett dygn pga triggade muskler och fästen. Ju mera magen sedan växte och tyngdpunkten förändrades reagerade bröstrygg och revbensleder och jag hade dagar då det var knepigt att hitta ett smärtfritt läge.

Oj vad jag längtade efter en näve naproxen (NSAID) under denna period. Tack och lov för min sjukgymnastkollega Sara som tog mig och min rygg under sina vingars skugga och med omilda händer behandlade ontet i revbensleder och muskelfästen. Jo då, hemövningar fick jag också i form av klassiska rodd och vridövningar för skuldra och bröstrygg. En del av symtomen hade jag säkert fått utan att ha en reumatisk sjukdom i botten men jag är helt övertygad om att reaktionen blev värre pga mig grundsjukdom.

Men som sagt inga leder svullnade och stöket med både bäcken, nacke och bröstrygg lugnande ned sig när jag kom längre in i graviditeten.

Ja nog är kroppen komplex allt!


Nedan ser du en av övningarna Sara gav mig för bröstryggen. En klassisk övning i form av sidliggande vridning. Mumma för revbensleder och kotor.  Utförs 2 set med 10-15 reps per sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar