onsdag 2 maj 2012

Gravid, ledgångsreumatism och träning del 1

Det var högsommar då vi fick det fantastiska beskedet att vi väntade barn. Jag hade sedan länge resonerat om detta med min reumatolog. Reumatologen berättade att man varken har några invändningar mot graviditet gällande eventuellt arv av min ledsjukdom eller frågan om normal förlossning med tanke på min ledstelhet, det enda jag skulle sluta med i tid var den medicinering jag tidigare stod på och det var fixat sedan länge. Så där satt vi med detta fantastiska besked!

Om man har en aktiv ledsjukdom är det inte alls ovanligt att man mår klart bättre i sin sjukdom under en graviditet. För min del så blev den skillnaden inte så stor då jag haft ett stabilt ledstatus länge nu. Men det hände en hel del märkliga saker ändå i kroppen under resanas gång som jag inte hade räknat med, som tex total tvärnit i intresse för fysisk aktivitet, märklig huvudvärk, och tokont i muskelfästen som jag inte känt tidigare.

Jag skall utveckla detta lite mera i nästa inlägg, så häng på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar