tisdag 4 oktober 2011

Lasse en av kämparna på sjukgympan

Inne i gymmet hittar jag Lasse Lindgren frenetiskt trampande på en motionscykel. Här kommer utrikeskorren skojar jag och inleder den lilla avtalade intervjustunden, allt medan Lasse cyklar vidare. Lars har levt med diagnoserna psoriasisartrit och ankyloserande spondylit i mer än 30 år.
Min första fråga blir, -Är det någon skillnad på sjukgymnastiken idag mot för sådär 10 år sedan? Lasse svarar snabbt. Hela tänket är annorlunda, förr skulle man ta det lugnt och vila, tempot var lägre. Idag tränar jag på ett helt annat sätt med högre tempo och belastning.

Min vanliga träningsvecka fortsätter Lasse består i att jag kör ett hemträningsprogram 4-5 ggr/v med inriktning på rörlighet sen kryddar jag det med powerwalk 3-4 ggr/v för kondisen då jag är ute och knatar drygt 1.30 h varje gång. Just nu är jag också inne i en träningsfas här på Danderyds sjukhus med träning i gym och bassäng 2 ggr/v.


På löpbandet kan Lasse jogga tack vare lutningsfunktionen





















Vad ser du för vinster med träningen undrar jag. Lasse svarar, -Fysiskt och psykiskt välmående, smidighet, bättre kondis och att få vara ute i naturen och få frisk luft.
På frågan om vad som är roligast med träningen är Lars lika snabb i svaret -Att se att träningen ger resultat. Att man orkar mer och blir smidigare i kroppen. Och vad är tråkigast då undrar jag? Monotonin svarar Lars. I det att träningen ligger i ett livslångt perspektiv på grund av sjukdomen, att du känner dig tvingad fyller jag i. Nej säger Lasse, träningen är en livsstil det har blivit ett sätt för mig att leva. Nej snarare att det ibland är nötigt med vissa moment eller övningar som man ledsnar på.

Rodd med gummiband är Lasses tips på bra hemövning


Så vilka är dina favoövningar då undrar jag. Att småjogga på löpbandet, för jag fixar inte att jogga ute. Bassängträningen är också en favorit. Som hemövning väljer jag rodd med gummiband, det är en höjdare avslutar Lasse och pustar ut efter avslutad cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar