fredag 12 augusti 2011

Puma body train. Sko med rull!

















Har du en hel uppsjö med gympaskor i garderoben? Några med inlägg, några utan. Några meckade på ortopedverkstan andra köpta på stan. Det har jag! Man vet ju liksom inte vilken sorts fotdag man för dagen kommer att ha, där av alla par.
Först ut som modell av rullsko var MBT. Kanske har du funderat på MBT skor eller så kallade masaiskor men backat för prislappen. Jag har själv inte provat denna modell av sko men det verkar som att man endera älskar dom eller inte. I alla fall är det intrycket jag fått av de som provat.





















Nu börjar det dock komma ut ett antal alternativ av "rullskor" på marknaden av olika märken. Monica Nodhäll min kollega här på Reumatikerförbundet som arbetar med Reuma-informatörerna kom här om dagen inspankulerande med ett par Puma body train på fötterna. Inköpta för ca 600 kr på Stadiums rea.
Grundtanken med denna form av sko är att man som namnet antyder skall få träning av hela kroppen pga att sulan är instabil (rundad) istället för traditionellt platt och att hållningen därigenom förbättras samtidigt som muskulaturen får jobba.
Monica berättade att hon blivit rekommenderad dessa skor av sjukgymnast på Stadium i Täby (hatten av för Täby som anstält en sjukgymnast). Monicas fothistoria består av ett flertal operationer i fötterna pga ledgångsreumatism (reumatoid artrit) bla steloperation av mellanfotens leder och en fotledsprotes. Detta medför att Monicas fötter bla helt saknar förmåga till sidovackling (supination och pronation). En sko med rull hjälper alltså hennes fötter till enn bättre steg (fotavveckling) än en traditionell platt sko.




















De skor som Monica köpte är gjorda så att de endast har rull frammifrån och bak, ungefär som en banan till skillnad mot MBT skorna som har en ännu högre grad av instabilitet. Hennes analys låter enligt följande...
1. Lätta
2. Mjuka men upplevs ändå stabila
3. Bra med rull från häl till tå men ej i sidled vilket förbättrar mitt steg
4. Fungerar bra med fotbäddar i
5. Trevligt pris på rea!

Som vanligt gäller det att prova sig fram och att vänja fötterna en stund i taget med nya skor. En modell passar ju inte alla, men visst är det kul när man hittar ngt riktigt bra som fungerar!

Vad har du för favorit gympaskor?

5 kommentarer:

  1. Mbt helt klart,hade gått en hel dag i joggingskor, men hade ändå ont. Provade ett par Mbt och det kändes som all värk från SI-lederna försvann. Så ska jag gå långt blir det alltid Mbt!

    SvaraRadera
  2. Kul Sofi! Så Mbt skor gör att dina SI-leder mår bättre. Hur länge har du använt skorna?

    SvaraRadera
  3. Jag köpte dem i våras. Har inte enbart använt dem i sommar då det blir rätt varmt. Däremot har jag en billigare variant med gung på mina inneskor på jobbet och de är oxå bra, måste bara vänja mig med att använda inneskor... Jag är gärna utan skor på jobbet, men har fått höra att jag ska ha inneskor (av en viss sjukgymnast ;)

    SvaraRadera
  4. Jag köbte mbt sko före sommeren och har gått i dom nästan varje dag och det är de bädsta sko jag har haft till att promenera med. Jag använder dom även om jag ska åka och handla så det är perfekta sko

    SvaraRadera
  5. Ni verkar vara flera som gillar Mbt-skorna. Måste få tillfälle att testa jag också. Yes, Sofi inneskor är bra ;)

    SvaraRadera