måndag 1 februari 2016

Cykelbloggare Maria först ut som gästbloggare

Fram till Sweden Bike Expo 18-20 mars kommer vi få besök av några cykelentusiastiska gästbloggare. Först ut är Maria Hansson.

Maria började använda cykeln till jobbet
Hej!
Jag heter Maria Hansson  är 46 år och bor i Robertsfors Västerbotten. 
Jag har en höftleds artros och den motion som passar mig bäst är just cykling , den avlastar min trasiga höftled men jag är så tacksam att den har blivit mera vig.

Kan börja med att sommaren för ca snart 2 år sedan så gick min bil sönder, så först fick jag ragga lift till mitt jobb som ligger 1,7 mil från mitt hem. Jag jobbar i hemtjänsten i Ånäset  där började jag att använda cykeln i jobbet. Men det tog tid för att jag hade inte cyklat på många år  så jag fick träna upp både balansen och styrkan . För varje gång det kom ett litet gupp eller en sten som jag råkade cykla på så skälvde det till i hela kroppen av smärta. När jag vände mig om för att se om det kom en bil för att jag skulle korsa körbanan så höll jag på att vingla till. 

Men den sommaren så cyklade jag varje dag under mina arbetspass, jag fick tillbaka min vighet mina muskler jobbade på bra, men jag är inte fullständig än i musklerna. Underhösten så länge jag bara kunde cykla innan ishalkan kom så cyklade jag. Sedan blev det stopp igen, jag började spänna mig  på nytt pga ishalkan och jag fick ont  i hela kroppen igen. 

Men under hela de tider som det går att cykla ute i naturen så gör jag det. I somras satte jag ett mål att jag skulle klara av att cykla  från Robertsfors till Överklinten sammanlagt så blev det tur och retur på 2,1 mil. Tror ni jag var mäktigt stolt över mig själv :)    
Jag cyklade så många gånger jag bara orkade  i somras  den sträckan.      
Min blogg är med http://jagochmincykel.blogspot.se/
Mvh, Maria Hansson 


Jag gjorde den som ett drivmedel för mig  och min artros. 

Tack för att jag fick skriva några rader  till er.  

1 kommentar:

  1. Måste inflika här att jag kör bil TILL jobbet men anväder cykel i jobbet under cykel perioderna när det är bar mark ;) Inget annat och naturligt vis på min frid tid / Maria

    SvaraRadera