fredag 8 augusti 2014

Midsommarlöfte månadsbokslut

Dags att lämna lite rapport på hur det har gått med midsommarlöftet. Här nedan kommer en liten påminnelse om hur min plan för perioden ser ut.

SMART-modellen
S – specifik (Vad ska jag träna?)
Cykling och kajakpaddling.
M – mätbar (Hur mycket ska jag träna?)
3 pass i veckan á minst 30 min.
A – accepterad (Är min träningsupplägg accepterat av min omgivning? Träning tar tid!)
Japp, maken tar kvällspassen med lillflingan. Mormor finns som backup.
R – realistiskt (Är nivån realistisk för mig?)
Ja! För min del gäller det snarare att acceptera att jag inte är i bättre fysisk form än jag faktiskt är. Börja med lägre intensitet och tidslängd för att vänja muskler och leder i stället för att gå på nock och troligen få för ont.
T – tidsbestämd (När ska detta (del) mål vara nått?)
Start: Idag 23/6.
Utvädring: 31/8
Mål: Förbättrad uthållighet och allmäntillstånd. Om möjligt förbättrad gångförmåga.

Hur har det gått så långt då?
S – specifik (Vad ska jag träna?)
Det har blivit mera cykling än paddling än så länge pga nyhetens behag då jag norpat makens nya MTB. Har verkligen upptäckt glädjen i att cykla denna sommar.
M – mätbar (Hur mycket ska jag träna?)
Har inte uppnått målet av 3 pass varje vecka, men väl 2 pass om minst 45 min.
A – accepterad (Är min träningsupplägg accepterat av min omgivning? Träning tar tid!)
Ja logistiken har fungerat bra enl plan.
R – realistiskt (Är nivån realistisk för mig?)
Jag tror jag prickat in nivån ganska bra. Tränar mer utifrån njutning än rent flås. Lederna har funkat till 90%. Kämpar på med fötterna som strular nyckfullt.
T – tidsbestämd (När ska detta (del) mål vara nått?)
Nu kör jag vidare med kapitel två = augusti utifrån samma plan som jag satte tidigare.

Mål: Förbättrad uthållighet och allmäntillstånd. Om möjligt förbättrad gångförmåga.
Lite tillvänjning av muskler och senor börjar jag märka. Får inte lika högt påslag i nacke/skuldra nu som för en månad sedan. På rätt väg!

Hur går det för dig? Lämna gärna en kommentar och berätta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar