torsdag 14 augusti 2014

Klättring gav Elenor blodad tand

Fick möjligheten till en pratstund med Elenor Berglund som testat klättring för första gången. Här kommer en liten intervju.

Elenor Berglund redo för utmaningen på
klätterväggen





















Ålder och yrke?
28år jobbar i reception/växel på Reumatikerförbundets kansli.

Hur har sommaren varit?
Senare delen av sommaren har jag verkligen njutit av de tropiska vädret, kunna gå i klänning och inte ens behöva använda kofta på kvällarna. Underbart! Hunnit med att träffa vänner, picknickar, bada och resa hem till Sollefteå en sväng också.





















När blev du sjuk/diagnos?
Jag blev sjuk när jag var 2 år, har diagnosen JIA (barnledgångsreumatism).

Vad har funkat bäst att träna för dig/roligast?
Bästa träningen för mig är den roliga, då jag inte tänker på att jag tränar. Så det har blivit mycket dansinspirerat t.ex. linedance, zumba och sh’bam. Fötterna klarar de bättre eller sämre olika gånger, men håller jag mig till att bara köra passet och inget före eller efter brukar jag klara mig från värsta värken. Även gått på vattengympa med reumatikerföreningen och styrketränat i grupp.

Du har testat klättring för första gången. Hur gick det, hur var det? Berätta!
Det var jättekul! Först var jag nervös att jag inte ens skulle komma upp på väggen, men efter att jag satt på mig utrustningen och blivit säkrad av en vän började jag på en lätt vägg. Många greppvänliga handtag och väggen var inte så hög. Höjdskräcken slog däremot in nästan högst upp och mina ben skakade. Lyckas ändå ta mig ända upp och då kom nästa moment, nedfirningen, släppa väggen och luta sig bakåt medan vännen firar ner en. Andfådd, svettig och adrenalinfylld vilade jag en stund för att sen ge mig på en ny vägg.





















Vad var roligast med klättringen?
När man förstått hur man skulle göra så kunde man välja svårighetsgrad på banan, bara klättra på de lila greppen t.ex. Så att strategiskt tänka hur man skulle klättra och klara hela väggen var roligast. 14 meter var högsta väggen och jag kom ändå upp trots skakiga ben.

Var det ngt som strulade med lederna under eller efter klättringen?
Eftersom jag är stelopererad i båda handlederna så var vissa grepp lite svåra att ta och efteråt hade jag ont i händerna. Kände även av lite i knän och fötter. Sen fick jag träningsvärk i de flesta muskler jag har men det tyder väl bara på att det var ganska bra träning för hela kroppen.

Skulle du rekommendera klättring till andra personer med en reumatisk diagnos?
Man ska nog vara ganska rörlig i benen, inte ha någon aktiv inflammation och om man tror att händerna klarar det tycker jag absolut man kan testa. Jag är ju själv en sån som vill testa de mesta en gång och se hur det går.





















Kommer du fortsätta klättra?
Känner att jag har fått blodad tand så ska försöka klättra snart igen.

Blir det någon semester?
Ja, i slutet på augusti blir det två veckor på Ibiza med min syster. Ser fram emot det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar