onsdag 20 augusti 2014

Cyklingen hjälper Mats hantera sin AS

Förra söndagen rullade reumatikern Mats Griph från Kalmar i mål i Stockholm efter nio dagar och 125 mil i sadeln.
2012 diagnosticerades han med ankolyserande spondylit men tack vare träningen mår han idag bra och känner sig mycket piggare än förut.
Tillsammans med ett 60-tal andra cyklade Mats från Lund till Stockholm som en del av Barncancerfondens årliga cykellopp, Ride of Hope. För Mats har träningen varit helt avgörande för att kunna hantera sin sjukdom.
– Utan träningen hade jag inte mått så bra som jag gör idag. Jag har mycket mindre värk och är piggare. Den här tröttheten man får av kronisk värk har minskat – den finns kvar men är inte lika olidlig som tidigare.
Till andra som behöver komma igång med träningen rekommenderar Mats att börja smått och sätta upp delmål. För Mats har kompressionskläder också hjälpt väldigt mycket och gjort att han har kunnat träna regelbundet.
– De håller mig mjuk och varm och gör att jag kunnat träna igen. Utan kläderna hade jag inte kunnat genomföra det här alls, säger han.

Från Reumatikerförbundets hemsida som du hittar här>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar