tisdag 26 augusti 2014

AS-grym träningsgrupp på Facebook

Göran Wahlstedt är en av initiativtagarna till den öppna Facebook gruppen för personer med ankyloserande spondylit (AS) eller liknande symtom. Reumatikerförbundets träningsblogg har fått möjlighet att ställa några frågor till Göran.

Hur gammal är du Göran och vad pysslar du med till vardags?
Jag är 45år och är gruppchef inom Läkemedelsbranschen.

Hur har sommaren varit?
Jag är en av dom som trivs i varmt klimat, så det har varit mycket utomhusaktiviteter. Sommaren har varit perfekt! Blev en hel del träning!

Bild från den öppna AS gruppen
När blev du sjuk/diagnos?Jag fick diagnos Bechterews sjukdom, som det hette på den tiden. 1988! Symtomen började 1987 då jag var 18år. Jag vet nu att jag har haft en väldig tur att få diagnos inom 1år!

Ni har startat en AS-grupp på Facebook. Berätta!

Hur länge har gruppen funnits?
Det finns en sluten AS-grupp med ungefär 500 medlemmar med diagnos AS eller liknande symtom. Eftersom kost och träning är väldigt viktigt för AS så skapade vi en egen AS-grupp i februari 2014 som heter AS-bra Mat och Träning.

Vilka får vara med (målgrupp)?
Alla som har diagnos AS eller liknande symtom och vill komma igång eller dela erfarenheter om träning och kost.

Bild från den öppna AS gruppe

Träffas ni fysiskt och tränar ihop?
Än så länge så har vi inte träffat varandra mer än dagligen på nätet. Men vi hållet på och planerar olika tävlingar som vi ska göra i vår! Det kan bli en löpartävling eller stafett-triathlon. Vi planerar då ta fram tröjor med passande slogan för oss! Typ "Vi är AS-grymma".


Hur peppar ni varandra, träningsdagböcker, tävlingar mm?

Först så delade vi erfarenheter av träning och kost. Det var i april vi kom på att vi ska mäta våran dagliga rörelseträning i en träningsdagbok. Vi skriver ner tiden och aktiviteten vi gör varje dag! Varje vecka sammanställs tiden i ett diagram med kurvor och data per person och totalt för gruppen! Vi peppar varandra dagligen och för att peppa extra, så delar vi ut symboliska medaljer till de som tränat mest! Men alla tränar efter egen förmåga och tävlar alltid mot sig själv! På 4 månader så har vi totalt tränat 1000h i aktiv rörelseträning! Det kan vara allt från promenad, power walk till större tävlingar som Vansbrosimning och Vätternrundan. 

Bild från den öppna AS gruppen

Just nu så tränar vi upp buken med "plankan" med ett schema vi hittade på nätet! På några veckor så ska vi klara plankan i 5min är målet!

Har gruppen ngt långsiktigt mål?
Allas huvudmål är definitivt att må bra. Vi alla mår så mycket bättre när vi tränar regelbundet, både fysiskt och psykiskt. Men för att hålla motivationen uppe sätter många upp delmål, gärna tävlingar eller utmaningar. För att inte tröttna och inte dra på sig belastningsskador tränar flera i olika träningsformer. Jag tror alla tycker det är roligt att lära sig nya saker. Några har dröm att få kroppen att hålla för en Ironman och någon annan att klara Klassikern. En av gruppens medlemmar har precis anmält sig till Kalmar Iron Man vilket är klart inspirerande.

Bild från den öppna AS gruppe

Vad har funkat bäst att träna för dig/roligast?
Jag har varit dålig i väldigt många år! Vändpunkten kom 2012 då jag provade biologisk medicin. Jag kände att jag blev piggare under 2013, så under semestern startade jag min träning. Jag började med längre promenader och lättare workout hemma! Kroppen svarade bra på träningen, så jag började köra Crosstrainer och spinning. Nu gymmar jag och löper en del, ca 5-6 dagar i veckan och ca 9h i veckan. 


Bild från den öppna AS gruppen


Vad är ditt personliga träningsmål?
En gammal dröm är att genomföra en Svensk Klassiker och ett Triathlon lopp, olympisk distans 2015! Så nu kör jag rullskidor och ska gå en crawlkurs i höst!

Men viktigast är att vara frisk och få en träningsvana. Ha roligt då man tränar/tävlar! Man tävlar mot sig själv och låter inte sjukdomen få en chans att bestämma! Så det är bra om man har en envishet, hittar positiva saker i allt och har humor och lite distans till sin sjukdom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar