tisdag 12 juli 2011

Tillbakablick, analys av nybörjarlöpning

Elin kontaktade mig och frågade om jag ville vara med och coacha henne då hon ville prova på och se om hon kunde lära sig att springa vilket hon ej hade gjort tidigare i livet pga. sin  ledgångsreumatism som hon fick som barn. Vi beslutade oss om att använda oss av träningsprogrammet ”Träningsprogram för att få någon som inte sprungit tidigare att på 9 veckor gå från stillasittande till att springa i 30 minuter” som bas och med lite rörelseövningar som extra hjälp.

Målet för Elin var att deltaga i Blodomloppet 5 km den 8/6 och utmaningen var att få in det rörelsemönster som ligger till grund för löpning på ett sätt som fungerar för Elin. Träningen påbörjades och flöt på fint och målet att springa Blodomloppet nåddes samt att vi lyckades med utmaningen att hitta ett rörelsemönster som passar för Elin.

Nu har det gått några veckor och det är dags att sammanfatta vårens stora träningsuppgift.
/Lars coach

Fördelar / nackdelar med att träna efter ett fastställt program.
Många som börjar att springa i vuxen ålder har ett tidigare förflutet inom idrottsvärden och har som unga tex. spelat fotboll, tennis, innebandy, simmat. När dessa personer skall börja springa igen har dom en minnesbild att dom klarar av att träna hårt och länge men upptäcker omgående att hjärnan vill tillbaka till den tiden men att kroppen är i ett helt annat skick.
Hur tycker du att det var att träna efter ett program?
Elin: Att träna efter ett program är inget nytt för mig. Under åren har jag fått hyllmeter med program av alla mina sjukgymnaster, men att träna med hjälp av en person som inte är sjukgymnast var första gången för mig och att dessutom med hjälp av programmet träna så veckostrukturerat. För mig och även min make som följde med på tåget har det varit rakt igenom positivt.

Programmets utformning. 
Programmet är uppbyggt på att i början växla mellan gång och löpning för att i slutskedet endast innehålla löpning.
Passade detta programmet dig och kan du rekommendera det till andra personer?
Elin: Ja, jag kan verkligen rekommendera detta till andra personer. Inte minst om man som jag har lite speciella förutsättningar (ledgångsreumatism) och behöver en lång startsträcka för att kroppen ska hinna med. Programmets uppbyggnad genom växlingen gång - löpning har gjort att leder och muskler sakta vant sig vid ökad belastning utan att ledsmärtan tagit över. För makens räkning har det inneburit att tvingas starta lite lugnt istället för att ge sig ut på 10 km direkt och inte ta ett lösteg mera den säsongen pga dålig eftersmak :) 

Förslag på ändring i programmets utformning. 
Jag har märkt på de grupper som jag har varit ledare för att programmet är ganska ”aggressivt” och personer som helt saknar träningsbakgrund får kämpa hårt för att orka med träningen.
Kan det vara lämpligt för dessa personer att dubbla antalet veckor och träna varje vecka två gånger i rad och utföra programmet i 18 veckor istället?
Elin: Ja eller i alla fall utöka med några veckor ffa i starten av programmet. Personligen var det just så jag gjorde några veckor, då jag märkte att ffa mina fotleder inte hängde med i ökning av träningsmängd så som programmet rekommenderade. Då lade jag helt enkelt till några extra pass utifrån den tidigare veckas nivå.

Exempel på ”bieffekter / sidoeffekter” med att börja med löpning.
Löpträning ger ofta effekter som personen inte varit medveten om då träningen har hållit på ett tag.
Kan du ge exempel på ”a-ha” upplevelser som kom efterhand.
Elin: Jag var rädd för att smärtan i mina fötter och fotleder skulle förvärras och att jag skulle falla på målsnöret pga detta. Till min glädje så klingade istället smärtan av efter ca 4 v träning dock märkte jag att jag nog skulle behövt lite flera veckors träning på ca 20 min löpning innan jag gav mig på 30 min, här ökade smärtan/besvären igen. Vidare fick maken och jag in en skön rutin av gemensam träning, där vi kunde dela upplevelsen tillsammans. Att flåset förbättrades och att jag känt mig piggare i vardagen blev en ren bonus. 

Sammanfattning
Hur var det att genomföra och att prova på löpning enligt programmet:
”Träningsprogram för att få någon som inte sprungit tidigare att på 9 veckor gå från stillasittande till att springa i 30 minuter”?
Elin: Spännande, roligt, utmanande! Efter som att programmet är byggt med många delmål i varje pass blir inte fokus på hur lång sträcka man springer utan på att klara av passets angivna tidsintervall. Detta hjälpte mig att orka och det gav också en otrolig kicka att fixa ett pass utifrån rekommendation. Programmet blir en otrolig hjälp för struktur och att verkligen få ändan ur soffan och komma ut.

Insikt
Många personer som börjar träna i vuxen ålder kommer till nya insikter efterhand som dom kommer in i sin träning.
Vilka insikter har du kommit fram till?
Elin: För mig har det varit minst om inte mer en mental resa än fysiskt. Ärligt talat var jag mycket tveksam till om detta verkligen skulle gå pga min ledgångsreumatism. Jag har drömt om det länge och önskat att jag skulle kunna "lära mig springa" men har definitivt inte sett mig som någon löpare. Att få råd, tips, stöd och inte minst glada tillrop av Lars coach har varit en riktig höjdare. Att Lars inte är sjukgymnast utan har sin erfarenhet som tränare inom orientering/friidrott och själv gjort denna resa till löpare har givit en helt annan dimmention på resonemanget. Extra roligt har varit att min man uppskattat träningsupplägget och hittat tillbaka till sin löparglädje. 

Råd och tips till personer som vill testa på löpning
Vilka råd, tips och inspirationskällor vill du ge personer som vill testa på att börja med löpning?
Elin: Sätt upp ett specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbestämt mål (se tidigare blogginlägg om SMART målsättning). Nosa rätt på någon som kan stötta dig i din träning, en coach eller kanske gå med i en organiserad löpträning för nybörjare i en klubb. Ta med dig en vän och dela upplevelsen.
Våga prova! Kan jag så kan du!

Coachens ord på vägen

Vi tränar inte för stunden, vi tränar för livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar