onsdag 29 november 2017

Var tog sätesmuskeln vägen? Övningen musslan.

För någon vecka sedan var jag till min fysioterapeut och berättade om de allt tilltagande problemen med min ena höft. Vi har klurat ett ta på detta "höftskrälle" och har lite olika teorier om vad som krånglar. Artrosspåret är klart hett men på senare tid har även impingement (inklämning) eller med ett ännu finare namn Femuroacetabulär impingement (FAI) kommit högre på listan av tänkbara orsaker till smärtan.

Hur som haver bad mig min fysio att jag skulle ligga på sidan, böja lätt i höft och knä och sedan fälla bäckenet framåt. Men siddu här tog det stopp, stel som ett kylskåp och borttappade muskler gjorde att jag hade stora svårigheter att hitta rätt i utgångsläge. Nåväl, med lagom omilda sjukvårdande händer lades jag i rätt startläge och beordrades sedan lyft av benet. Tjo hej vad det tog emot, skakade och mjölksyrade. Dessa djupa sätesmuskler fick ett bryskt uppvaknade från sin lååånga semester. Och kan du tänka dig om man sköter sin dos av given träning som fysioterapeuten rekommenderar får man faktiskt respons (resultat). I mitt fall först och främst träningsvärk och sedan minskad smärta i höften. Om jag är smärtfri? Nej, men minskad smärta är alltid bättre än full smärtcirkus.

Ta en titt på instruktionsfilmen här så ser du hur övningen går till. Tycker dock att just denna instruktör gör övningen väl fort. Håll 10 sek när du lyft och sänk sakta och börja om. 2-3 set x 10 reps.





Lär också artikeln nedan som beskriver övningen "musslan" ytterligare.
Beskrivning av övningen musslan enl PT Katarina Woxnerud hittar du här >>


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar