torsdag 17 november 2016

Test: Windfree öronskydd

Reumatikerförbundets träningsblogg har testat Windfree, öronskydd eller om du vill kalla dem öronmuffar som har till uppgift att minska vindbrus i öronen.

Konstruktionen är enkel, en plastbåge som klämmer ihop öronskydden  (one size). Själva öronskyddet är i sin tur gjort av ett skum med cellstruktur som enligt tillverkaren släpper in ljud men stoppar vinden. Iden bygger på att kopiera de snabba djurens öronuppbyggnad där pälshåren har vindbrusdämpande och skyddande funktion. Och enligt mätningar ska Windfree ge en signifikant sänkning av nivån av decibel relaterat till hastighet.



Kristin Blidberg (fd forskningschef på Reumatikerförbundet) och träningsbloggens redaktör Elin Löfberg har provat skydden vid cykling och så här kommenterar Kristin upplevelsen.

Jag cyklade till jobbet och provade öronskydden en ganska blåsig och kall dag. Och jag måste säga att jag var positivt överraskad. Ljuden runt omkring förstärks och vindljudet försvinner eller minskar i alla fall. Min annars obligatoriska öronvärk (av kall blås uteblev).

Kristin Blidberg

Och Elin Löfberg refererar sitt test av Windfree så här.
Till skillnad mot Kristin provade jag öronskydden på en ganska vindstilla cykelrunda. Jag upplevde skydden som smidiga i kombination med hjälmen och ju längre fram på kvällen jag cyklade med sjunkande temperatur värmde skydden gott. Upplevde också att jag blev mindre "trött" i öronen av minskat vindbrus. För min del hade dock en möjlighet till storleksjustering av plastbågen varit välkommen, kändes som om öronskydden gled ner något och själva bågen stod ut i nacken.


Elin Löfberg

Sammanfattningsvis kan sägas att idén med att minska vindbrus kan vara till nytta för många som har besvär med öronen eller bara vill få en tystare miljö vid utomhusaktiviteter inte bara vid cykling eller andra fartsporter.

Läs mera om Windfree här >>



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar