onsdag 14 september 2016

Gästbloggare Elisabet: Att träna friskt!

Elisabet om att "träna friskt"

Efter att ha spenderat snart fyra månader med min sjukgymnast för rehab så är det nu dags för mig att åter gå in i det förebyggande jobbet. Jag kallar det träning, andra säger prehab, det förebyggande jobbet.

Låt mig vara ärlig med en sak – av och till så tycker jag att träning är trist och tungt och svettigt och det gör ont. Då handlar det bara om disciplin för att få det gjort.
Jag förstår med sunda förnuftet att det aldrig, någonsin, kommer att vara mer värt att fuska än att kämpa sig igenom de tyngsta, mest trista och värkande passen. För länge sen slutade jag vänta på att motivationen ska infinna sig.

Med det sagt så hoppar vi över till det mer spännande, hur jag tränar och varför jag har det upplägget. Det här är min historia, alla har sin, och det finns inget universalmedel som funkar för alla.
Jag har, för länge se’n, bestämt mig för att jag ska försöka följa rådet om en timmes aktivitet per dag, alla veckans dagar. Tre lika stora delar är målet: kondition, styrka och smidighet/rörlighet.

Mitt huvudschema ser ut så här:
·         Måndag – Styrkepass
·         Tisdag – Styrkepass
·         Onsdag – Rörlighet och Simning
·         Torsdag – Löpning/kondition
·         Fredag – Styrkepass
·         Lördag – Kondition och Rörlighet
·         Söndag – Återhämntingsaktivitet och Simning

Jag har två styrkepass som min sjukgymnast har hjälpt mig att ta fram, ett med fokus på underkropp och det andra på överkropp. Övningarna är valda för att ge mig allmän och funktionell styrka.

I rörlighetspasset ligger många stretchövningar och töjningar, dels för att hålla musklerna mjuka men också för att behålla rörligheten i leder. I styrkepassen finns också inslag av rörlighet, som t ex frontböj som innebär djupa knäböj.

På konditionskontot finns den enda träning som jag alltid tycker är rolig. Det jag längtar till och saknar när jag missar - simningen! Den är också bra rörlighet för axlar, bröstrygg och höfter, hjälper till att bygga bålstabilitet och benstyrka.

Så var det den lilla drömmen om att kunna springa – den fick ett alldeles eget pass eftersom jag har anmält mig till en löparskola.


Är det då inte tråkigt att köra samma pass vecka ut och vecka in? Absolut! 

Min sjukgymnast föreslog att i stället börja periodisera träningen, mer om detta i nästa inlägg.


1 kommentar:

  1. Härligt att läsa Elisabeth! Du inspirerar verkligen till att ta nya tag och tänka nytt samtidigt som du inte hymlar om att det är tufft!

    SvaraRadera