onsdag 1 juni 2016

Om livet och träning med fotledsartros



Jag har skrivit och nämnt om det många gånger, om mina artrosfötter som dagligen gör avtryck i min vardag. Kort resumé för dig som inte hängt med sedan tidigare. Min reumatologiska karriär började strax innan jag fyllde tre år med att jag insjuknade i barnledgångsreumatism (JIA) full cirkus i de flesta leder fram till att jag var i 20 års åldern. Under graviditet återkom smärtan i fotlederna och detta gav inte med sig trots att underverket kommit till världen. Nix smärtan och stelheten i båda fotlederna tilltog snarare. Sedan ca 5 år tillbaka daglig värk i båda fotlederna som även påverkar hälsenorna och givit fötter som är stela som vedträna. Alla kliniska symtom talade för artros och en röntgen visade bara vad jag redan kände och visste. Kort och gott uselt med brosk kvar i båda skånkarna.

Så det var historiken i stora drag. Tänkte nu dela med mig av några tips hur jag tacklar värk och stelhet. Detta är tyvärr lättare sagt en gjort då mitt "fotkapital" kan ta slut när som helst under dagen och den ena "fotdagen" är inte den andra lik. En sak är dock tydlig, ju mera jag belastar fötterna ffa går ju högre smärta och ju fortare tar "fotkapitalet slut.



Så jag har krasst börjat spara steg med hjälp av att använda sparkcykel på jobbet, cyklar istället för att gå och använder stavar för att lätta på trycket om jag behöver gå längre. Vidare är jag toknoga med att använda mina fotbäddar (personligt gjutna och anpassade sulor) och går sällan i strumplästen inne. Det gäller att spara på "kapitalet" och använda det klokt, helst till det som är skoj och ger inspiration i tillvaron.


Detta med skor är ett annat kapitlet inom vilket ämne jag snart kan skriva en avhandling alternativt öppna en skoaffär. Jag trivs bäst i stabila med väldämpade löparskor. Har gått från traditionella "gympaskor" till så kallade fetskor med extremt tjock och väldämpad sula. Vandrarkängor med möjlighet att reglera trycket runt vristen med snörning är också favoriter. Platta skor med hård sula eller för den delen gummistövlar går helt bort. En halvtimme i fel skor kan röja "fotkapitalet" för en hel dag.

Några ytterligare ess i rockärmen är tunna kompressions strumpor som trycker åt runt vristen eller vadskydd (calf) som går ner över hälsenan. Dessa åker på när jag vet att jag kommer belasta fötterna mer än normalt och det hjälper till viss del för mig. Kinesiotape om hälsenorna är extra trökiga, vilket ofta ger en smärtlindande effekt för mig.



Annat då, raggsockor på nätterna så att jag är varm om vristerna. Se till att vara så medicinskt smärtlindrad som möjligt inför tex träningspass eller dagar med extra stor belastningsutmaning.

Gällande fysisk aktivitet och träning är det just nu cykling som står på schemat, efter ca 20-30 min cykling på måttligt ansträngande till ansträngande nivå kommer belöningen av smärtlindring och välbehag. En effekt som ofta sitter i under resten av dagen även om fötterna ibland reagerar med något ökad stelhet.

Att stärka mellanfotens muskler är också en höjdare och given i underhållet av fötterna.
Titta på en av mina favoritövningar här >>

Detta är vad som hjälper mig och vad jag laborerar med för att få fötterna att hänga med i vardagen. Kanske kan något av mina tips hjälpa även dig!

// Elin sjukgymnast



2 kommentarer:

  1. Hej vad jag känner igen mig. Jag har uttalad artros i vä fotled efter skador i fotelden. Och nu tackar jag för dina tips. Speciellt att skaffa ilägg till skorna ska jag göra. Mvh Ann-Charlotte.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg! Instämmer på sulorna och fetingskorna! Ska vara mer noggrann å göra övningen du tipsar om också!

    SvaraRadera