måndag 11 mars 2013

Vildmarksmässan 2013





















Har spetsat på årets Vildmarksmässa i några veckor nu och idag var det dags att åka och se årets nya och spännande prylar för sport och friluftsliv. Men ack vad besviken jag blev. Vildmarksmässan konkurerar sedan några år mot "Allt för sjön" eller båtmässan i folkmun som hålls samtidigt och det märks. Både mässhall och utbud har stadigt krympt med åren. Fiskedelen var en skugga av sina forna dagar, jakt existerar över huvudtaget inte och friluftsporterna inskränkte sig till ett fåtal kajakutställare. I stället har friluftsturismen ökat och även äventyrsresebolagen. Och visst är det spännande att få inspiration från reseföredrag och drömma sig bort till bla paddling på Grönland eller safari i Kenya men jag saknar utställarna som kom med nya roliga prylar och produkter för friluftsliv, motion och äventyr.

Läs mer om fiffig "nödutrustning" här >> 

















Två fiffiga saker hittade jag i alla fall. En liten mattermos till dottern och Trevel John påsar till mig. Det sistnämnda är en "portabel toalett", bra att ha på resa, ute på stan, i kajaken eller kort och gott där man behöver kunna kissa utan att man har en vanlig toalett i närheten. Detta med att "friluftskissa" kan minst sagt bli ett rejält äventyr när man som jag har både stela fotleder och knän, smart då med en liten påse som innehåller gelépulver. Bara att göra sitt behov rulla ihop påsen och slänga. Oj vad jag önskade mig en Trevel John påse när jag för några år sedan besökte Kina och insåg att toaletten bestod av ett hål i golvet. Så trots en dalande Vildmarksmässa kom jag hem med ett par bra grejer och en massa reklam för turism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar