fredag 25 januari 2013

Triathlon för "Svensson"

Triathleten Lisa Nordén tog hem storslam på idrattsgalan för någon vecka sedan och toppade listan med folkets pris, Jerringpriset. Välförtjänt! Vilken bragd hon gjorde på OS och vilken inställning. Har skrivit om den vinnarskallen med det stora leendet tidigare här på bloggen. Hörde en radiointervju för några dagar sedan där Lisa gladde sig åt att triathlon som sport/gren fått sitt erkännande och att folk börjat intressera sig för grenen mer än någonsin. Ungefär samma tid förra året skrev jag ett inlägg här på bloggen ("Minitriathlon för bättre kondis")  om att använda fantasin och börja mixa träningen mera. Här är ett utdrag ur inlägget...

Hur lång tid brukar du köra på cykeln, gåbandet, crosstrainern? Beror naturligtvis på din dagsform, om du har en reumatisk diangos och hur du mår i den. Själv brukar jag köra ca 10 min på roddmaskinen i hög intensitet (hastighet/frekvens) för att jobba med flåset. Lägg så till ytterligare två konditionsmoment så får du ett minitriathlon.

Så här brukar mitt upplägg se ut...
Roddmaskin: 10 min
Cykel: 10 min
Crosstrainer: 10 min

Välj träningsmoment/apparat samt tidsintervall efter förutsättning och smak. För min del fungerar denna träningsform alldeles utmärkt. Det är varierande och roligt, jag får upp flåset rejält, det blir en naturlig vila i bytet mellan apparaterna och lederna har mått kanon trots totalt 30 min tämligen intensiv träning. Hade jag låt säga bara kört crosstrainern i 30 min hade garanterat nacken börjat tjorva, men tack vare variationen funkar det bra.Läs hela inlägget här >>

Så gör som Lisa, bli en triathlet du med och få träningsvariation på köpet ihop med bra kondis!
Läs mera om Lisa här >>
Läs mer om triathlon här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar