tisdag 7 juni 2011

Löparexamen

Imorgon är det dags för min löparexamen. Ska bli kul att få testa vilket resultat träningen har givit. Ett antal pass på 20-25 min löpning har det blivit nu och jag är som sagt glatt överraskad hur bra det gått ändå. Känner att jag blivit starkare i fötter och vrister även som jag tyvärr fick ett bakslag vid sista träningspasset.
Men nu har jag vilat från löpningen några dagar så imorgon hoppas jag att jag har en riktigt bra fotdag igen. Har inte riktigt koll på banans kupering, men Djurgården är ju inte direkt känd för några mördarbackar :) Gissar också att det lär bli kö och lite ryckigt tempo när alla 10 000 ska iväg så jag kommer garanterat få flera tillfällen för vila.

Nu är det laddning enl Lars coach recept som gäller...
Lars coach: Försök att ta det lugnt kvällen innan tävlingsdagen och ät gärna en inte alltför tung middag på kvällen. Ta därefter en kvällspromenad så att kroppen hinner börja bearbeta maten och på så sätt få en bra natts sömn så du är ordentligt utvilad på tävlingsdagen. Frukosten och lunchen på tävlingsdagen bör vara väl tilltagna men av lättare typ. Ät och drick något lätt en till två timmar innan loppet för att ladda på med lite ny energi. Jag brukar ta en macka, banan och dricka vatten innan jag tävlar kortare tävlingar och det har funkat fint. Innan ditt lopp så värm upp med lätt löpning i ca 10 minuter, gör några löpskolningsövningar och några stegringslopp. Sen brukar arrangören anordna med gympaliknande uppvärmning och denna brukar vara bra att för att få upp lite värme och rörlighet i hela kroppen.

Vi kommer vara ett duktigt gäng men anknytning till Reumatikerförbundet som kör tävlingen. Reumatikerdistriktet i Stockholmslän kommer att finnas på plats och delta i promenadsträckan 3 eller 5 km. I år utdelar distriktet ett pris till den stockholmsförening som har flest deltagare med i tävlingen. Kom ut till Djurgården och heja på oss och njut av sommarkvällen. Det utlovas kanonväder.
Vi ses vid Djurgårdsbrunn!

6 kommentarer:

  1. Tack Krille! Ska dra ner till Runner´s store och hämta nr.lappen nu :)

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för dig imorgon, hoppas jag får någonting gjort då ;)
    Skickar en lyckospark till dig

    H
    Jessika V

    SvaraRadera
  3. Lycka till! / Kristina

    SvaraRadera
  4. Tack Jessika! Du får växla mellan att hålla tummarna och tårna så blir det i alla fall lite gjort.

    SvaraRadera
  5. Tack Kristina! Nu är springafortskorna putsade :)

    SvaraRadera