torsdag 24 juli 2014

Mountainbike och reumatiker!



Så här såg en mountainbike ut på det glada 90-talet, det gör den inte längre. Jag har sjunkit än längre ner i cykelträsket och börjat sukta efter en mtb som kompis till racern. Även här är det en djungel av prylar. Förr var hjulen 26" nu är det 27,5" eller 29" som gäller. Det ser mera ut som en cirkus cykel än en skogsmaskin men oj vad det rullar. Har förstått av vad jag läst att damer i min längd (162 cm) rekommenderas 27,5" snarare än 29" då ramarna är ngt mer geometriskt anpassade i 27,5" spektrat men det finns även 29"-are anpassade för oss taxbenta. Att vara reumatiker och satsa på en mountainbike är inte alls fel. Här finns ännu större möjlighet att få en bra och skön sittställning än på en racer. Du kan få både framgaffel och bakre del på cykeln dämpad med hydraulisk stötdämpning om så önskas. De stora antalet växlar gör att man väl kan anpassa motstånd efter dagsform eller terräng. För egen del är det en fröjd att ta mig ut på lite lagom skogsväg och stig och komma många flera kilometer bort mot vad fötterna till fots hade tillåtit.
Jag har just nu en mtb till låns men så snart jag hittar en bättre begagnad slår jag till på en egen. Återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar