torsdag 3 april 2014

Örebro part 2: Livsstil!

Matthias Lidin (sjuksköterska) pratar om livsstil




















Så fortsätter Reumadagarna i Örebro. Lite glesare i bänkarna denna morgon men lika matat och intressant program även idag med en blandning av föreläsare som är sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Som vanligt handlar många studier om personer med reumatoid artrit (RA) men lite nya eller nygamla ämnen står på agendan så som "Kost vid reumatisk sjukdom", "Rökavvänjning inom reumatologi" samt "Patientskolor".

Om jag skulle sätta ett sammanfattande ord på dessa två dagar blir det "Livsstilsfrågor".
Många av diskussionerna handlar just om livsstilsfrågor och livsstilsrelaterad ohälsa kopplat till de reumatiska sjukdomarna. Skall jag sia lite om de närmaste åren inom reumatologin så är min känsla att fokus kommer att ligga här där man inom reumatologin behöver lära sig mer och ta ett helhetsgrepp om de livsstilsrelaterade frågorna som berör personer som lever med reumatisk sjukdom.

Min känsla är att livsstilsmottagningarna kommer ploppa upp både här och där på landets reumatologmottagningar. Min känsla är att sjukgymnastiken/ fysioterapin än mer kommer handla om fysisk aktivitet kopplat till livsstilsfrågor och beteende mot det funktionella (rörelsefunktion) fokus som är övervägande idag. Min känsla är att sjukgymnastens/ fysioterapeutens roll kommer än mer vara att coacha än att "behandla". Min känsla är att det reumatologiska vården kommer handla mera om patientens eget val bla med hjälp av nätbaserad kontakt med sjukvården än av rutinmässigt satta återbesök på en reumatologmottagning eller sjukgymnastik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar