fredag 24 januari 2014

Skofunderingar

Debattens vågor går höga inom löparvärlden om vad som är bäst, den minimalistiska barfotaskon eller gammal traditionell löparsko. Att landa på framfot, mellanfot eller häl. För ett par år sedan kom dock en uppstickare "clownskon" som ställde allt på ända. En löparskomodell som gått åt det precis motsatta hållet med en maximalt överdimensionerad sula.




Skon togs från början fram för att möjliggöra löpning i väldigt krävande terräng i hög fart, för att minska risken att löparen fick ont av tex vassa stenar och rötter. Tämligen snart började den arten av människor som tycker att ett marathon bara är uppvärmning att använda skon, ultralöpare.

Jag sitter på min kammare, funderar och läser. Tänker att mina reumatiska fötter egentligen fungerar som en ultralöpares utan att jag sprungit ett steg de senaste tre åren. Belastningen på både framfot och fotleder har varit hög utan några vassa stenar och rötter. Undrar hur en RA-fot (ledgångsreumatisk fot) skulle må i en "clownsko"?

Jag ringer Löplabbet och får till svar att man inte har någon dammodell inne utan väntar vårkollektionen om några veckor. Väntar spänt!

Har du testat denna typ av sko, skriv gärna och berätta om dina erfarenheter!

2 kommentarer:

  1. Spännande! Jag har en träningskompis som är ultralöpare och har dessa skor, han är jättenöjd.

    Jag tror defenitivt på ideen för reumatiker! Ska bli intressant att höra dina erfarenheter!

    SvaraRadera
  2. Kul med din kompis som gillar skon. Väntar på att Löplabbet ska få hem någon av Hoka skornana i dammodell. Finns tyvärr lite för få alternativ på marknaden för detta segment ännu. Återkommer med rapport :)

    SvaraRadera