fredag 19 april 2013

Boosta energi vid konditionsträning

Det kom en kommentar från Yvonne på inlägget "Blodomloppet 2013". Så här skriver Yvonne...
 
Hej! Jag försöker att löpträna 2-3 ggr per vecka. Tyvärr har jag en stor trötthet i kroppen, saknar numera den där känslan av energi som drivkraft. Tycker inte jag kommer framåt och förbättrar min kondition. Förstår att det är svårt efter mina korta rader, men har du några råd för att "boosta" energin i kroppen?
 
Min första spontana tanke när jag läser Yvonnes fråga är...Variera träningen! För egen del när jag tycker att jag står och stampar och saknar drivet hjälper det ofta att bryta träningsrutinen på ngt sätt. I det här fallet skulle det kanske kunna vara att prova och variera löppassen genom att lägga in intervallträning, byta miljö för rundan eller att lägga in några löpskolningsövningar mitt under ett pass. Att helt kliva ur sin vana och byta träningsform kan vara en annan. Om du vill träna kondition varför inte prova ett spinningpass som exempel. Om du vill hålla kvar vid löpträningen men på ett helt annat sätt, varför inte prova vattenlöpning (se tidigare inlägg om både spinning och vattenlöpning). Oavsett så tror jag att variationen kommer att "boosta" energin och motivationen. Hittar man tillbaka till glädjen kommer också resultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar