tisdag 11 augusti 2015

Träsmak och sadeldjungel


Den genomgående motionsformen för denna sommar stavas cykel för min del. Fungerar bäst för mina artrosfötter och julklappen (se tidigare inlägg om inköp av cykel) har givit mersmak. Stortrivs med min nya mtb. Sämre är det med racern (se tidigare inlägg om racercykel) eller egentligen inte själva cykeln utan snarare sadeln som sitter på.




Jag skruvar och vinklar och byter och fixar till ingen nytta. Träsmak är min arvedel! Har försökt att läsa på om allt från sadelbredd till stoppning till olika former och modeller. Har varit in i cykelaffärer x flera och får olika råd och svar på varje ställe. Djungel och dyrt är det också. Lagom kul att komma hem med en sadel som kostar en halv månadslön för att efter några mil ändå ha ont i ändalykten. Mitt tips till alla cykelhandlare är att erbjuda ett sadelbibliotek! Låna, prova, köp om du är nöjd!



Detta med att hitta en cykelsadel är som mycket annat tämligen individuellt och tyckande om fenomenet "träsmak" och hur det minskas klart varierande. För min del sätter jag också en femma på att ett stelt bäcken och höfter med nedsatt rotation spelar in. Så jag fortsätter mitt sökande efter den optimala sittställningen på recercykeln som skall fungera från artrosfoten upp genom de ngt instabila knäna, vidare till stela höfter och bäcken.

Skam den som ger sig, träsmaken skall besegras! Tips någon?

/Elin sjukgymnast

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar