fredag 24 augusti 2012

Favorit i repris: Fotåttans lov











Fick ett samtal från en vän som gjort illa sin fot när han spelat fotboll och jag gav tipset om fotåttan. Vet att det är många som kämpar på med sina fötter av olika anledningar så här kommer ett inlägg i repris som publicerades här på Reumatikerförbundets träningsblogg i januari 2011.

Igår var det innebandy med bandysystrarna som stod på schemat. En gång i veckan träffas vi och jagar boll och ljuger en skvätt ihop under en timmes tid. För mig är detta en prioriterad stund i veckan där jag är minst lika trött i skrattmusklerna som i benen när vi slutat. Hur fixar då mina fotleder en timmes ökad belastning i form av ruscher, snabba vändningar och stopp? Ja i alla fall bättre än att springa rakt rätt upp och ner på t.ex. ett löpband. Innebandyn blir ju en form av intervallträning där man ibland står stilla och har kortare speluppehåll vilket passar mina fotleder bättre än vanlig löpträning. Men visst får jag räkna med en hel del smärta på nöjeskontot ändå.
Något som jag ofta använder vid träning för att höja mina fotleders proprioception (förmågan att kunna avgöra ledens position) och till viss del stabilitet är fotåttan, den gör också att jag kan träna längre tid med högre belastning på acceptabel smärtnivå. Egentligen är detta en helt vanlig elastisk linda men av lite kraftigare material och sydd med en ögla så man lätt får fast den på foten. Sedan är det bara att linda den som en åtta över mellanfot och fotled. Jag har testat en uppsjö av fotledsortoser men de jag fått har varit klumpiga och svåra att få plats med i gympaskorna. Du kan hitta fotåttan i välsorterade sportbutiker för en ca 200 kr.

Del 2 av fotledssmärta kommer i början på februari då jag ska träffa ortopedtekniker.
Nu ser jag fram emot en helg med mkt skidåkning.
Börjar få kläm på klistervallan!

2 kommentarer:

  1. Vad är det för "åtta" du har, med ögla? Jag får minsann linda min själv, hrmpf. Men du har rätt i att den är suverän. Hjälper även mig som inte tränar för vasalopp utan endast går hundpromenader, haha

    SvaraRadera
  2. Kul att det är flera som gillar och använder fotåttan. Det stämmer vissa fabrikat har ingen ögla att sticka in foten i. Jag har testat båda varianterna, tycker den med ögla sitter bättre. Heja på med hundpromenaderna!

    SvaraRadera