torsdag 29 maj 2014

Aqua Zumba

Aqua Bike pass




















För någon vecka sedan gjorde jag ett studiebesök på en av Stockholms varma bassänger med över 30° i vattnet (Sthlm Vattengymnastik) som inte tillhör landstingsindustrin utan bedrivs som en helt vanlig träningsanläggning. Laila Yildiz tog emot och guidade runt under tiden skön peppande musik strömmade ut från de morgonpigga i bassängen som körde ett Aqua Bike pass.

Vi pratade lite om vattenträning i största allmänhet och om reumaträning i synnerhet. Laila berättade att många med reumatisk sjukdom söker sig till verksamheten inte minst på grund av de varierande och lite nyare utbud av pass som finns att välja på. Aquapilates, Aqua zumba, Aqua Bike är ganska långt ifrån traditionell sjukgymnastik eller är det så långt ifrån egentligen...!? Många av rörelserna känns igen men paketeras roligare utifrån ett givet tema, ngt som Laila menar tilltalar inte minst den lite yngre publiken.

Och jag tänker att jag själv helt klart heller skulle välja ett pass som heter Aqua bike i stället för "cykla på korv" på sjukgymnastiken. Det blir liksom lite mera pepp redan i namnet.

Så här skriver en av Sthlm`s Vattengymnastik deltagare som själv är reumatiker (texten har godkänts för publicering)

Jag är själv reumatiker "som inte syns" som folk säger, haft sjukdomen sen jag var två år gammal (kallas ibland barnreumatism) och har fått operera in flera ledproteser genom åren. 
De Aqua Pilates pass jag provat hos er är exakt vad jag som ledbytt reumatiker behöver, absolut bästa passet både med rörelser och bålträning/balans, och bästa musiken! Roligast. Jag tänkte mer på vad som gör att det är skillnad (iaf för mig) att gå hos er, och det är att det inte känns som 'sjukgympa', det är
roligt och seriöst och jag ler och gillar musiken, och känner verkligen att musklerna jobbar. Lokalen är skönt galen på många sätt och just därför en underbar oas, jag känner mig 'normal' och det är inte ett 'måste' utan det är glädje och egentid att gå hos er!
/Cecilia

Många liknande anläggningar finns på privat basis ute i landet. Här behövs inte remisser men många tar emot på så kallat FaR (fysisk aktivitet på recept) vilket ofta ger både rabatter och bättre uppföljning. I vissa sammanhang finns också samarbete med den lokala reumatikerföreningen. Så ut på nätet och sök din närmaste varmbassänganläggning och anmäl dig på ditt första Aqua Zumba pass!

Läs mera om Sthlm Vattengymnastik här>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar